25/9/19 · Institucional

Cristina Gallach, alta comissionada per a l'Agenda 2030 de Nacions Unides, inaugura el curs de la UOC

La periodista reflexiona des del Palau de la Moncloa sobre la implementació dels 17 ODS de Nacions Unides a Espanya, en la lliçó inaugural del nou curs acadèmic

Per a Gallach, la universitat ha de liderar aquesta agenda mobilitzant els seus equips
Foto: UOC

Per a Gallach, l'Agenda 2030 és un «pla global per fer front als desajustaments mediambientals, socials i econòmics que ha provocat la globalització». I considera que la seva aplicació a Espanya «ajudarà a organitzar el treball de polítiques públiques i a mobilitzar els recursos per a assegurar el canvi».

L'Agenda 2030 compleix just quatre anys. El 25 de setembre de 2015, 193 països van acordar 17 Objectius de Desenvolupament Sostenible. Segons Gallach, els 17 ODS cobreixen «tots els àmbits que tenen relació amb la preservació del nostre entorn, amb les persones i amb la metodologia, és a dir, amb com hem d'aconseguir aquesta transformació», que es tradueix «treballant en aliances», opina.

«És la primera vegada que tota la comunitat internacional, liderada per les Nacions Unides, posa damunt la taula un gran pla de transformació» que s'adreça a tots els països, siguin «més o menys avançats», explica Gallach. En la lliçó inaugural del curs, la periodista explica que «l'acció política dels governs, de les institucions a cada país i de la ciutadania ha d'anar pressionant i apropiant-se d'aquesta agenda per a assegurar que cada govern n'ha d'abordar l'aplicació en funció de les necessitats».

Gallach afegeix que és clau «el paper que hi té la ciutadania, sobretot les noves generacions, que són conscients que el món que estan heretant no és el que ells volen». Per a l'alta comissionada per a l'Agenda 2030, els objectius es compliran si s'aconsegueix una combinació de polítiques públiques i acció del sector privat, en què les universitats, la ciència, la innovació i la tecnologia exerceixen un paper molt important.

«La universitat ha de liderar l'Agenda 2030»

Cristina Gallach veu l'Agenda 2030 com un procés d'aprenentatge, en el qual és necessari «recórrer a la ciència i a la innovació» com dos «grans instruments de canvi». La innovació i la recerca que es fan al centre de la universitat es converteixen així en «la palanca que farà realitat» els ODS, opina l'experta. Gallach espera que les universitats sentin aquesta agenda com a pròpia, «que analitzin com participar-hi, que la transmetin i que mobilitzin els seus equips –en la seva majoria, joves que anhelen aquestes transformacions–». «La universitat ha de liderar l'Agenda 2030».

Sobre Cristina Gallach

Cristina Gallach és l'alta comissionada per a l'Agenda 2030 encarregada de coordinar la implementació dels Objectius de Desenvolupament Sostenible de l'ONU a Espanya, càrrec que ocupa des de juliol del 2018. Té una dilatada experiència professional en el camp de la comunicació, les relacions internacionals, la seguretat, la defensa i les polítiques de desenvolupament. Gran coneixedora de les institucions europees, a les quals es va incorporar el 1999, és l'única dona espanyola que ha estat en llocs de rellevància en les tres grans organitzacions internacionals: la UE, l'ONU i l'OTAN.

Veure més sobre Institucional