1/10/19 · Recerca

La UOC elaborarà l'Atles de Treball Social Sanitari a Espanya

El projecte de l'Atles es presenta en la VII Trobada UOC de Treball Social Sanitari i III Jornada de la Societat Científica Espanyola de Treball Social Sanitari, el 3 d'octubre
Foto: Pressfoto / Freepik

El treball social sanitari (TSS) és el treball social que s'exerceix en l'àmbit del sistema sanitari. Tot i que es tracta d'una professió «jove», està perfectament integrada en el nostre sistema de salut, de tal manera que la majoria dels hospitals i dels centres de salut tenen en els seus organigrames un servei o unitat de treball social sanitari, els professionals dels quals elaboren una diagnosi des de la perspectiva social sanitària que contribueix a la recuperació i la rehabilitació de cada pacient.

Malgrat això, una de les assignatures pendents d'aquesta professió és disposar d'una eina que permeti saber el nombre exacte de professionals de TSS que exerceixen a Espanya, els serveis que presten més habitualment, les àrees de coneixement en què s'han format o les característiques de la població de la qual són potencialment responsables, entre altres qüestions que són clau per a l'exercici professional.

Aquesta demanda ha estat el punt a partir del qual s'ha començat a desenvolupar l'Atles de Treball Social Sanitari a Espanya, un projecte que es presenta en el marc de la VII Trobada UOC de Treball Social Sanitari i III Jornada de la Societat Científica Espanyola de Treball Social Sanitari (SCETSS), que té lloc el 3 d'octubre, coincidint amb la commemoració del Dia Internacional del Treball Social Sanitari.

«L'Atles és un projecte que fa molts anys que volem elaborar, exactament deu, però per la complexitat que implica l'hem hagut d'anar ajornant. El recurs de l'Atles del Treball Social Sanitari a Espanya, un cop estigui elaborat, permetrà, amb un sola ullada, saber els diferents plans del TSS al nostre país, els professionals, la demografia, els procediments i els protocols que s'apliquen en cada organització…; en definitiva, tot el que vulguem incloure en relació amb la professió i la seva presència a Espanya», explica Dolors Colom Masfret, directora científica del màster universitari de Treball Social Sanitari (MUTSS) dels Estudis de Ciències de la Salut de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), que serà l'encarregada de fer la presentació.

Tal com comenta Dolors Colom, l'equip motor d'aquest projecte està format per quatre professores col·laboradores de l'MUTSS i sòcies de l'SCETSS, amb l'objectiu d'abordar els diversos àmbits: atenció primària, atenció especialitzada, atenció sociosanitària i salut mental.

Darrera hora sobre el reconeixement de la professió

La presentació de l'Atles coincideix amb la celebració dels deu anys de la primera edició del postgrau de Treball Social Sanitari de la UOC, origen de l'actual MUTSS, un màster que, a més de ser capdavanter, actualment és l'únic programa universitari centrat en l'àmbit de la salut que ofereix una formació reglada a aquests professionals.

Durant la trobada, també s'analitza el moment en què es troba el reconeixement del treball social sanitari com a professió sanitària, una reivindicació d'aquests professionals que ve de lluny, en la qual, com explica la professora Colom, s'ha avançat molt els darrers anys gràcies a l'existència de l'MUTSS de la UOC.

«En aquests moments, estem esperant que es formi un nou govern. Fa just un any, la presidenta de la Societat Científica Espanyola de Treball Social Sanitari, Neri Iglesias —que serà la ponent encarregada d'abordar aquest tema durant la jornada—, i jo mateixa, en representació del màster universitari de Treball Social Sanitari (l'únic títol existent tant llavors com avui que justifica la gestió del reconeixement), vam tenir unes quantes trobades d'alt nivell amb tècnics i polítics del Ministeri de Sanitat, Consum i Benestar Social. Tot s'esdevenia d'una manera fluïda quan es va produir la convocatòria d'eleccions. Per tant, fins que no hi hagi un nou govern, no sabrem què passarà amb l'aprovació de la llei que va quedar a les portes del Parlament, però podem assenyalar que la norma, amb tot l'articulat, està redactada

El programa d'aquesta reunió també inclou una conferència que porta per títol «El maltrato institucional a las personas mayores y tipos. El papel de los profesionales del Trabajo Social Sanitario», a càrrec del Dr. José Daniel Roda Estrada, professor docent col·laborador de l'MUTSS de la UOC.

La trobada té lloc a l'Auditori Garcia Tornel de l'Hospital Dos de Maig, Barcelona, al carrer Dos de Maig, 301, des de les 9.30 h fins a les 18.00 h.

Més informació: Entrevista a Dolors Colom, impulsora del màster universitari de Treball Social Sanitari de la UOC.

Experts UOC

Veure més sobre Recerca