13/11/19 · Institucional

La UOC i la Fundació Randstad feliciten públicament els estudiants becats i premiats del Banc de Beques

Només el 6% de les persones que pateixen una discapacitat té formació universitària
Foto: UOC

Afortunadament, el nombre de contractes laborals a professionals amb discapacitat s'ha duplicat des del 2010, però només 20.793 persones amb discapacitat actualment estudien en una universitat espanyola. Per això, com afirma el rector de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), Josep A. Planell, «ha arribat l'hora d'accionar la gran palanca del canvi» per a aconseguir un món més inclusiu.

Dels més de 20.000 estudiants que pateixen alguna discapacitat, la UOC n'acull més de 1.500, i es converteix en la segona universitat en nombre d'estudiants discapacitats. Un estudi afirma que el 72% d’aquests estudiants tria la formació en línia per la compatibilitat amb les pròpies activitats i responsabilitats, el 85% diu que pot seguir els estudis i l'avaluació sense tenir en compte les dificultats d'accessibilitat, i més del 75% afirma que no té problemes per a seguir el ritme dels companys a l'aula.

En aquest marc, el 6 de novembre s'ha celebrat l'acte de felicitació pública a alguns dels estudiants becats i premiats del 2019 en el marc de l'acord de la UOC i la Fundació Randstad, acte en el qual s'han atorgat dotze beques d'especialitzacions pròpies de la UOC per a la millora de la inserció laboral, i vuit premis a l'excel·lència acadèmica.

En l'acte, que ha tingut lloc a la seu central de la Universitat —on han estat connectades la seu de la UOC a Madrid, i les seus de la Fundació Randstad a Àvila i Las Palmas de Gran Canaria, en les quals hi ha hagut també premiats i becats—, s'ha reconegut públicament el mèrit de tots i totes en els estudis, i s'han congratulat de la continuïtat d'aquesta col·laboració.

Abans, a les 11 h s'ha fet la segona reunió del Consell Assessor de la Càtedra de Discapacitat, Ocupació i Innovació Social, constituïda el març del 2019. Aquesta càtedra garanteix la transferència social i política que necessita el projecte i té l'objectiu de crear coneixement i models de referència en la formació i la inserció laboral d'aquest col·lectiu.

El rector de la UOC, Josep A. Planell, ha volgut agrair al públic l'assistència a l'acte, especialment als becats i premiats, i ha agraït també les donacions de la Fundació, que han permès crear el Banc de Beques, amb el qual s'han atorgat fins ara 28 beques i 16 premis per a facilitar, i donar-hi suport, en la mesura que es pugui, el dur camí cap a la seva formació superior i aconseguir, així, una millor inserció laboral d'aquest col·lectiu.

María Viver, directora general de la Fundació Randstad, s'ha sumat a la felicitació i ha parlat de la «segona variable en l'equació del projecte», que és la inclusió d'aquest col·lectiu en el mercat laboral. També ha destacat que per aconseguir una inclusió laboral més efectiva s'havia creat l'eina Info Point, un canal que acompanya els estudiants amb discapacitat en el procés de millora de la seva ocupabilitat i de promoció de la carrera professional i accés a oportunitats laborals.

Mitjançant aquest servei d'ocupació, en què tenen convenis amb diferents empreses, donen sortides laborals als graduats i les graduades. Segons ha comentat María Viver, s'han aconseguit molt bons resultats, i ha animat les persones presents a fer servir aquesta eina per a trobar feina, perquè estava convençuda que de seguida els ajudarien a trobar-ne, com havien fet amb tants altres.

Els protagonistes

Els guardonats i becats, amb històries de superació i ganes de continuar lluitant, han volgut agrair les beques i les distincions a la Fundació Randstad i a la UOC, ja que aquests acords els han facilitat, asseguraven, poder continuar estudis malgrat les circumstàncies personals amb què han de viure en el dia a dia.

El fet d'obtenir la beca per a cursar especialitzacions els ha permès continuar-se formant a la universitat. Els premiats han coincidit a agrair als professors que han tingut al llarg dels graus, màsters o cursos, i a la UOC i la Fundació Randstad el fet de poder continuar amb el banc de beques un any més.

Fins i tot hi havia un premiat a qui adjudicaven la beca per segona vegada, i des d'Àvila va agrair el treball que totes dues institucions porten a terme per al col·lectiu. «Tenim un futur gràcies a vosaltres», exclamava Juan Pedro Fernández Blanco, quan se li concedia la beca per a estudiar una especialització de Creació de Guions de Cinema Fantàstic i Ficció Contemporània.

David Castellví, premiat per l'excel·lència acadèmica en el grau que ha cursat d'Administració i Direcció d'Empreses, explicava que ha estat molt dur, però l'esforç ha donat els fruits en acabar el grau. «Acostumat a aixecar la mà a classe quan tens dubtes i que el professor te'ls resolgui de seguida, la formació a distància és molt diferent». «Fa anys ni m'imaginava poder cursar un grau a distància, i mira!», deia el premiat.

Veure més sobre Institucional