20/12/19 · Institucional

La UOC s'afegeix al 'Contract for the Web', el pla de Tim Berners-Lee per a preservar els principis d'internet

La iniciativa proposa un conjunt de compromisos a organitzacions i a la societat civil per evitar una «distopia digital»
Foto: Marvin Meyer / Unsplash (CC)

La UOC s’ha afegit de manera formal aquesta setmana al Contract for the Web, una iniciativa impulsada per l’enginyer informàtic Tim Berners-Lee, considerat el pare del web. El document promou entre empreses, governs i ciutadans un conjunt de principis per a salvaguardar internet de la manipulació política, les fake news o la violació de la privacitat, entre altres aspectes. Aquests problemes, ha explicat Berners-Lee al diari britànic The Guardian, amenacen de convertir el món en una «distopia digital». Múltiples organitzacions i empreses, a més de la UOC, s’han afegit a aquesta iniciativa, entre les quals hi ha COAR (Confederation of Open Access Repositories), Digital Rights Watch, DOAJ (Directory of Open Access Journals), Electronic Frontier Foundation (EFF), GitHub, Microsoft, Reporters sense Fronteres, Open Data Institute, Reddit, Twitter, W3C o Google.

«El web es va dissenyar per unir la gent i fer que el coneixement fos accessible per a tothom», expliquen els impulsors a la pàgina de la iniciativa. «Ha canviat el món per a bé i ha millorat la vida de milers de milions de persones. No obstant això, encara hi ha moltes persones que no poden accedir als seus avantatges i moltes altres per a qui el web representa un cost massa elevat».

La iniciativa recorda que «tothom té un paper a l’hora de salvaguardar el futur del web». En aquest sentit, el Contract for the Web ha estat creat per representants de més de vuitanta organitzacions, governs, empreses i la societat civil, i presenta els compromisos que han d’orientar les polítiques digitals. Per implementar les mesures que promou el document, tots els agents implicats s’han de comprometre a un desenvolupament sostingut de polítiques, promoció i implementació dels principis pels quals la iniciativa advoca.

Els principis per a prendre acció

Els tres primers principis del contracte impliquen els governs: assegurar que tothom pot accedir a internet; mantenir tot internet accessible durant tot el temps, i respectar i protegir els drets digitals de la ciutadania.

Els principis que afecten les empreses són també tres: fer internet accessible i assequible a tothom; protegir la privacitat de les persones, i desenvolupar tecnologies que donin suport a allò que és millor per a la humanitat i suposin un repte a allò que és pitjor.

Finalment, el contracte aposta perquè la ciutadania defensi uns altres tres principis: ser creadors i col·laboradors del web; construir comunitats fortes que respectin el discurs civil i la dignitat humana, i la lluita a favor del web.

Sobre Tim Berners-Lee

Tim Berners-Lee, llicenciat en Física al Queen's College de la Universitat d'Oxford (1976), va idear el World Wide Web l'any 1990, a més del primer navegador web i el primer servidor web, amb l'objectiu principal de crear una xarxa de continguts de format digital per a ser compartits mitjançant la combinació de l'hipertext i internet. El 1994 va fundar el World Wide Web Consortium al Laboratori de Ciències de la Computació (LCS) de l'Institut Tecnològic de Massachusetts (MIT). Va ser investit doctor honoris causa per la UOC l’octubre del 2008.

Veure més sobre Institucional