28/2/20 · Recerca

La UOC participa en un projecte per a crear cursos massius en línia que analitzin les emocions dels participants

El nou projecte de recerca NanoMOOCs impulsarà experiències educatives innovadores en àmbits com la nutrició, el petit comerç, la salut o el turisme
Foto: unsplash.com / Jacqueline Kelly @jacquelinekelly

Ens avorrim molt quan fem un curs per internet? Quins vídeos ens han semblat més apassionants? Fem cara d'angoixa quan fem un test d'avaluació per internet? Podem certificar que l'estudiant ha assolit les competències? Podem incloure el certificat d'un curs directament al currículum? Aquestes preguntes i d'altres són les que es formulen a NanoMOOCs, un projecte de recerca en el qual participa la Universitat Oberta de Catalunya (UOC).

Contingut concret i durada breu

Els nanoMOOC provenen de la hibridació dels cursos en línia oberts i massius (massive open online courses, MOOC), que ja fa uns quants anys que han inundat internet i han revolucionat l'aprenentatge en línia. A diferència dels primers MOOC, la particularitat central dels nanoMOOC és que se centren en un contingut molt concret (una competència) i durant un període de temps molt breu (una setmana). «Proposem la creació de cursos de durada molt curta que serveixin per a assolir una competència bàsica i concreta en un àmbit determinat. El fet de ser obert i en línia és el que justifica que l'assimilem a un MOOC petit, és a dir, un nanoMOOC», apunta Teresa Sancho, catedràtica i investigadora líder del grup de recerca Learning Analytics for Innovation and Knowledge Application in Higher Education (LAIKA), adscrit als Estudis d'Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació de la UOC.

Un format innovador que inclou mòduls tecnològics avançats, com el detector d'emocions

A banda del format breu, els nanoMOOC també inclouen mòduls tecnològics avançats, com el detector d'emocions, a partir de tècniques de visió per computador. També preveu la certificació amb la cadena de blocs (blockchain) i l'aplicació de la intel·ligència artificial o la ludificació avançada, a més de continguts de qualitat elevada. Per tant, els nanoMOOC van molt més enllà dels cursos en línia tradicionals i representen un nou repte educatiu i formatiu que explora diversos mercats.

En el marc del projecte, cofinançat per ACCIÓ, es treballarà en quatre experiències pilot en àmbits formatius que van des del turisme experiencial fins a la nutrició i la salut, passant pel petit i mitjà comerç i l'educació STEM o la producció i el consum de transmèdia. De fet, aviat es farà una crida per a la creació de nanoMOOC entre els experts de les organitzacions que participen en el projecte. «La UOC aporta la infraestructura tecnològica i l'avaluació dels pilots des de la perspectiva del learning analytics —la mesura, la recopilació, l'anàlisi i la presentació de dades dels estudiants i dels seus contextos—, i també l'expertesa en la creació de continguts per als diferents pilots», apunta Teresa Sancho.

Les empreses que formen part del consorci veuen els nanoMOOC com a elements que afegeixen valor a productes digitals que ja hi ha, o simplement com a possibles productes o línies de negoci nous per explotar. Entre altres objectius, per tant, el projecte també té el d'idear models per a monetitzar aquest nou format audiovisual. «Els MOOC han significat l'accés massiu al coneixement en molts àmbits i el replantejament de formats i metodologies per a l'aprenentatge en línia», afegeix la investigadora de la UOC.

En el projecte NanoMOOCs, coordinat per la Universitat Pompeu Fabra (UPF), hi participen la UOC, la Universitat de Barcelona (UB) i el Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC), i representants de les empreses LaviniaNext, Edebé i Grupo Ormo. La iniciativa forma part de la Comunitat RIS3CAT Media, que agrupa 35 empreses, l'Administració, centres tecnològics i universitats entorn de les indústries culturals i creatives. Impulsarà vuit projectes que fins al 2023 incidiran en diversos àmbits, com ara la intel·ligència artificial, l'anàlisi de dades, la hiperpersonalització, la ciberseguretat i el desenvolupament de nous formats. L'execució dels vuit projectes rebrà un ajut de sis milions d'euros del Govern de la Generalitat de Catalunya, concedits per mitjà d'ACCIÓ.

A més de Teresa Sancho, per part de la UOC participen en aquest projecte Lluís Pastor, director de l’eLearn Center, centre de recerca de la UOC; Joseph Hopkins, professor dels Estudis d’Arts i Humanitats i investigador del grup d’Educació i TIC (EDUL@B); Francesc Xavier Medina, catedràtic i investigador del Grup interdisciplinari en alimentació, nutrició, societat i salut (FoodLab), adscrit als Estudis de Ciències de la Salut; Julià Minguillón, professor i investigador adscrit al grup LAIKA; Francesc Santanach, de Tecnologia per a l’Aprenenatge de l’eLearn Center; Laura Solanilla, professora i investigadora del grup Llengua, cultura i identitat en l'era global (IDENTICAT), dels Estudis d’Arts i Humanitats; i Eric Mesalles, com a tècnic del projecte de l’Àrea de Recerca i Innovació.

Experts UOC

Veure més sobre Recerca