7/5/20 · Institucional

Ciberseguretat, brànding i idiomes són les novetats en màsters oficials de la UOC

Com es pot combatre la delinqüència a la xarxa? Com es dissenya i es construeix una marca? Com es pot millorar l'aprenentatge d'idiomes mitjançant les TIC? Els nous màsters universitaris que la UOC llançarà el curs que ve donaran resposta a aquestes qüestions. Es tracta dels màsters oficials de Ciberseguretat i Privadesa, que engegarà el 16 de setembre, i Disseny, Identitat Visual i Construcció de Marca i Ensenyament i Aprenentatge d'Idiomes mitjançant la Tecnologia, que veuran la llum el 21 d'octubre del curs 2020-2021.
Foto: Davisco / Unsplash

Com es pot combatre la delinqüència a la xarxa?

La ciberseguretat informàtica s'ha convertit en una de les preocupacions principals per a qualsevol organització: d'una banda, l'ús de les TIC cada vegada és més extens, de manera que augmenten les vulnerabilitats i els actius que s'han de protegir; i, de l'altra, els ciberatacs són més freqüents i complexos, i utilitzen nous tipus de programes maliciosos (malwares).

«Tot plegat pot arribar a tenir conseqüències devastadores en l'àmbit personal i industrial, com ara la revelació d'informació confidencial o la usurpació financera», alerta la professora Helena Rifà, directora del nou màster universitari de Ciberseguretat i Privadesa. En aquest context, «disposar de professionals especialitzats en ciberseguretat es fa imprescindible», afegeix.

Així mateix, la ciutadania i les empreses han pres consciència de la importància de la privacitat com a bé essencial per protegir l'autonomia i la dignitat individual. Aquest àmbit de coneixement actualment és molt actiu, tant des del punt de vista legislatiu, en què s'ha impulsat el Reglament general de protecció de dades (RGPD), com en l'àmbit tecnològic, en què és important tenir professionals amb habilitats per desplegar serveis i aplicacions que garanteixin, per disseny, un cert nivell de privacitat.

Tenint en compte l'entorn canviant de la ciberseguretat, «aquest màster permetrà a l'estudiant formar-se en les àrees tecnològiques i de gestió més demanades per combatre la ciberdelinqüència», diu Rifà. Al mateix temps, podrà disposar de «les eines per garantir la seguretat i la privacitat dels recursos informàtics, implantar polítiques que salvaguardin els actius empresarials, i desenvolupar i desplegar solucions de ciberseguretat en entorns reals». I tot això, «d'acord amb els estàndards i els aspectes ètics i legals que regeixen la seguretat informàtica», conclou la directora del nou màster universitari.

Com es dissenya i es construeix una marca?

Les marques estan pertot arreu. Actualment, cada manifestació d'una marca forma part d'un univers visual i sensorial que s'ha potenciat amb el desenvolupament de les tecnologies i els mitjans de comunicació digitals. En conseqüència, el disseny de la marca ha evolucionat més enllà dels logotips i els colors de l'empresa, de manera que «el brànding incorpora diverses disciplines, des del disseny visual fins al disseny del so, passant per la narrativa i el packaging, a més d'altres mètodes i recerques», explica la professora Gemma San Cornelio, directora del nou màster universitari de Disseny, Identitat Visual i Construcció de Marca.

En aquest terreny de joc, «el paper del dissenyador cada vegada és més rellevant i supera el seu rol tradicional en el disseny de logotips o marques gràfiques per participar i involucrar-se des del principi en l'estratègia i la conceptualització de la marca, és a dir, en el brànding», conclou San Cornelio.

Com es pot millorar l'aprenentatge d'idiomes mitjançant les TIC?

El tancament de centres educatius a causa de la COVID-19 ha forçat a seguir el curs escolar i universitari de manera no presencial. Moltes extraescolars d'idiomes també s'han vist forçades a continuar en línia. Però com podem crear un entorn òptim per aprendre un idioma mitjançant l'ús de la tecnologia? Com se'n pot millorar el procés d'aprenentatge?

La professora Gisela Grañena, directora del nou màster universitari d'Ensenyament i Aprenentatge d'Idiomes mitjançant la Tecnologia, explica que aquesta formació vol familiaritzar els estudiants amb diferents maneres d'integrar la tecnologia en l'ensenyament d'un idioma per fer una docència més efectiva que motivi l'alumnat i potenciï la seva autonomia en el procés d'aprenentatge: des de la ludificació i el disseny de tasques per a diferents enfocaments pedagògics al treball col·laboratiu en línia i la provisió de feedback (o retorn). L'objectiu final és que els estudiants surtin equipats amb criteris conceptuals i metodològics basats en la teoria i la recerca de l'adquisició de llengües per poder triar opcions tecnològiques i fonamentar-ne l'ús.

El màster formarà professionals del camp de l'ensenyament de llengües i els àmbits relacionats (autors i editors de recursos d'aprenentatge d'idiomes en línia, assessors per a plataformes digitals, etc.) en l'ús i l'aplicació de la tecnologia per millorar els processos d'ensenyament i aprenentatge d'un idioma.

La UOC també llança quatre doctorats nous

Quatre doctorats completen la llista de novetats oficials de la Universitat per al curs que ve. Són els doctorats de Salut i Psicologia, d'Humanitats i Comunicació, d'Administració i Direcció d'Empreses i de Turisme, que oferirà l'Escola de Doctorat de la UOC a partir del setembre de 2020.

Veure més sobre Institucional