La UOC consolida el creixement de la seva recerca

Alt: UOC Research Showcase 2019

Foto: UOC

La Universitat fa balan de l'activitat investigadora amb les dades del 2019

El finanament extern anual aconseguit per a la recerca s'ha doblat respecte del 2014

La UOC va captar ms de 4,2 milions d'euros de finanament extern el 2019 per dur a terme projectes de recerca i innovaci. Aquesta s una de les dades que reflecteix el volum de l'activitat l'any passat a la Universitat, extreta del balan presentat a la Comissi de Recerca i Innovaci. De fet, segons el Ranking CYD, la UOC encapala la llista d'universitats en lnia en recerca. I s que, com apunta en una entrevista recent Marta Aymerich, vicerectora de Planificaci Estratgica i Recerca, el paper del coneixement i la recerca s crucial, com ha posat de manifest la pandmia actual.

UOC

Ms investigadors i grups reconeguts

El balan, que fa una comparativa per anys entre el 2014 i el 2019, plasma l'evoluci quantitativa de la recerca a partir d'un seguit d'indicadors que han recollit el Gabinet de Planificaci Estratgica, l'rea de Recerca i Innovaci (ARI) i l'rea de Biblioteca i Recursos d'Aprenentatge de la UOC.

Com a mostra de l'evoluci de l'ltim lustre, el personal de Recerca i Innovaci de la Universitat ha passat de ser format per 387 professionals el 2014 a 510 l'any passat, cosa que representa un creixement per sobre del 31 %. Molts d'aquests investigadors duen a terme la seva activitat emmarcats en els grups de recerca adscrits a algun dels estudis o a l'Internet Interdisciplinary Institute (IN3). Dels 46 grups de recerca existents el 2019, 42 tenien el reconeixement de la Generalitat, mitjanant la seva convocatria de suport als grups de recerca (SGR), quan el 2014 eren 26 de 46. A ms, les ctedres han passat de quatre el 2014 a set el 2019.

El doble de finanament extern

La trajectria dels ltims cinc anys en matria de finanament extern de la recerca tamb mostra una tendncia positiva. L'any 2019, la quantia anual obtinguda va representar ms de 4,2 milions d'euros, prcticament el doble que l'any 2014, quan es van assolir ms de 2,1 milions d'euros. Una xifra que confirma l'augment de finanament sostingut en els anys, tot i que el 2018 es van obtenir ms de 5,3 milions d'euros, amb l'aprovaci del projecte Starting Grant del Consell Europeu de Recerca (ERC)*, amb 1,5 milions d'euros, coordinat per la investigadora Diana Roig-Sanz, lder del grup de recerca Estudis Literaris Globals (GlobaLS), adscrit als Estudis d'Arts i Humanitats i a l'IN3, aix com arran de la concessi del Pla estratgic de la unitat de valoritzaci i transferncia de la UOC (PETER)**, amb ms d'1,5 milions d'euros.

El finanament aconseguit el 2019 es distribueix entre 99 projectes aprovats —quan el 2015 van ser 70—, dels quals 21 tenen carcter internacional. El volum acumulat durant els anys comporta que, el 2019, els 279 projectes de recerca vigents representaven ms de 15,2 milions d'euros, quan el 2014 —amb 177 projectes vigents— eren ms de 5,4 milions. Una realitat que ha estat possible per l'augment progressiu del nombre de propostes de projectes de recerca presentades als organismes finanadors: 290 el 2019, quan el 2014 van ser 228.

Producci cientfica

Ms investigadors, ms grups consolidats i ms finanament per poder dur a terme ms projectes de recerca tamb han afavorit que augments la producci cientfica dels investigadors de la UOC en els ltims cinc anys. Mentre que el 2014 es van publicar 275 articles cientfics amb algun autor de la UOC, el 2019 han estat 472, cosa que significa un augment de ms d'un 71 %. D'aquest total d'articles, el 48 % dels articles indexats de la UOC publicats el 2019 han estat citats per altres autors, i un 37 % s'han signat amb coautoria internacional. Segons apunta la Biblioteca per a la Recerca, entre els anys 1995 i 2019 s'han publicat ms de 4.000 articles cientfics amb investigadors de la UOC.

A ms, la producci cientfica tamb inclou les tesis doctorals que es duen a terme a la Universitat. Com es va anunciar al febrer, l'Escola de Doctorat ha impulsat enguany quatre programes nous, de manera que actualment en t vuit. Fins al 2019, s'havien defensat 193 tesis doctorals a la UOC.

Intercanvi de coneixement

L'intercanvi de coneixement de la UOC tamb creix al llarg dels ltims anys grcies, entre altres, a l'aprovaci del seu Pla estratgic (PETER), amb 1,5 milions d'euros cofinanats amb fons FEDER europeus. Aix, tal com ho mostra el balan de resultats, la UOC t actualment tres empreses derivades de la seva activitat d'R+I, com sn la pionera Open Evidence; Care Respite, impulsada amb la UAB, i, la ms recent, Immersium Studio. Una altra dada rellevant de la transferncia de coneixement s que la UOC ha passat de tenir 4 patents vigents el 2014 a tenir-ne 18 el 2019.

El projecte de Diana Roig-Sainz ha rebut fons del Consell Europeu de Recerca (ERC) del programa de recerca i innovaci Horizon 2020 de la Uni Europea (acord de subvenci nm. 803860).

** El Pla Estratgic de Transferncia de la UOC (PETER) compta amb el suport de la Secretaria d'Universitats i Recerca, del Departament d'Empresa i Coneixement de la Generalitat de Catalunya, i el cofinanament del Fons Europeu de Desenvolupament Regional (FEDER).