16/9/20 · Recerca

L'Escola de Doctorat de la UOC comença el curs amb el doble d'oferta formativa

La Universitat compta amb doctorands de més de cinquanta països diferents

El nombre d'estudiants de doctorat ha augmentat un 20 % respecte al curs anterior
Green Chameleon @craftedbygc / unsplash.com

Arrenca un nou curs acadèmic en què l'Escola de Doctorat acompanya més de 370 estudiants perquè facin la seva tesi doctoral a la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). D'aquesta xifra, gairebé el 38 % són de fora de l'Estat espanyol, de més de cinquanta països diferents. A més, s'han incorporat una setantena de nous estudiants, un 20 % més respecte al període anterior. Aquest augment coincideix amb l'aprovació de quatre nous programes de doctorat que a principis d'any es van sumar als quatre existents.

«El nombre de candidatures rebudes ―per fer la tesi a la UOC― supera en un ordre de magnitud el volum de doctorands que els nostres investigadors poden dirigir», apunta David Masip, director de l'Escola. Actualment es poden fer projectes de tesi d'Administració i Direcció d'Empreses, Humanitats i Comunicació, Salut i Psicologia i Turisme, programes nous que es van afegir als de Bioinformàtica, Educació i TIC (E-learning), el pioner de Societat de la Informació i el Coneixement i Tecnologies de la Informació i de Xarxes.

Doctorar-se en línia

Segons marca la legislació, un doctorat es pot cursar en dues modalitats: a temps complet o a temps parcial. La UOC ofereix totes dues possibilitats, amb un programa propi de contractes predoctorals per a investigadors i investigadores en formació en el primer cas. A més, «és perfectament factible fer una tesi en línia a temps parcial», indica Masip. Així, el 80 % dels estudiants de doctorat de la UOC opten per aquesta modalitat.

Per a molts investigadors, la tesi doctoral és la primera etapa de la seva carrera investigadora. «Un doctorat és la titulació de nivell més alt que ofereix una universitat per formar els futurs investigadors perquè resolguin els problemes complexos de la societat. Essencialment, s'hi aprèn a fer recerca», assenyala Masip. Segons el director, la realització d'una tesi doctoral preveu «unes implicacions metodològiques molt rellevants i una llarga etapa de formació altament individualitzada entre el director de tesi i el doctorand».

Bona inserció laboral

Doctorar-se té un impacte destacat en la trajectòria professional dels estudiants. Segons dades de l'Agència per a la Qualitat del Sistema Universitari de Catalunya sobre la inserció laboral dels doctors i doctores a les universitats catalanes, el percentatge d'atur d'aquest col·lectiu és només del 2 %, mentre que el dels que s'incorporen al món de l'empresa supera el 59 %. Aquesta realitat confirma «el paper de les escoles en la transferència de coneixement i dels investigadors altament qualificats en el teixit productiu per al desenvolupament econòmic i social», detalla Masip.

Experts UOC

Veure més sobre Recerca