28/9/20 · Recerca

La UOC impulsa la transferència del coneixement amb l'Ajuntament de Castelldefels

La Universitat Oberta de Catalunya i el consistori signen un conveni per impulsar la relació entre la Universitat i el teixit productiu del municipi
Foto: UOC

La Universitat Oberta de Catalunya (UOC) i l'Ajuntament de Castelldefels han signat un conveni de col·laboració per fomentar les sinergies entre la recerca i la innovació que duu a terme la Universitat i el teixit productiu. Totes dues institucions aposten per l'impuls de solucions tecnològiques, comptant amb les empreses i els emprenedors, com també per la projecció de la localitat barcelonina com a ecosistema innovador empresarial. L'acord —que té una durada de quatre anys, prorrogables a quatre més— l'han signat Josep A. Planell, rector de la UOC, i Maria Miranda, alcaldessa del municipi.

La iniciativa s'alinea amb la voluntat de la Universitat d'establir aliances per intercanviar experiències per al desenvolupament dels professionals i per a la millora de la competitivitat de la societat del coneixement. A més, la UOC i l'Ajuntament manifesten en el conveni signat que tenen objectius complementaris en recerca, docència i desenvolupament tecnològic, i també interès a impulsar camins d'actuació que afavoreixin i augmentin el benefici mutu.

El conveni vol visibilitzar la UOC com a motor de l'economia local a Castelldefels i proporcionar respostes a mida per a les seves necessitats d'innovació tecnològica. De fet, la Universitat té una seu en aquest municipi, al Parc Mediterrani de la Tecnologia (PMT), que acull, en matèria d'R+I, l'Internet Interdisciplinary Institute (IN3) —un dels seus centres de recerca—, l'Àrea de Recerca i Innovació, i l'Escola de Doctorat.

Impuls conjunt de la recerca

La Universitat i l'Ajuntament aposten així per un model productiu basat en el coneixement i la tecnologia. Com a mostra, totes dues institucions es proposen aprofundir en el desenvolupament de projectes de recerca i promoure la contractació de doctorands industrials —és a dir, els que fan una tesi doctoral dins d'una empresa— en l'àmbit empresarial local. A més, la UOC i el consistori acorden la utilització conjunta d'equips i l'intercanvi de personal tècnic, investigador i d'experts, com també la seva formació. Totes dues entitats també s'han compromès a promoure plataformes d'innovació i jornades per connectar la recerca amb el teixit productiu.

Col·laboració

Una de les primeres col·laboracions entre l'Ajuntament de Castelldefels i la UOC en l'àmbit de la recerca i la innovació ha estat la producció de material expositiu amb realitat augmentada i virtual per a l'exposició arqueològica de la cova del Rinoceront. Aquests treballs amb tecnologies immersives han estat produïts per Immersium Studio, empresa derivada (spin-off) de la UOC, que ha desenvolupat productes audiovisuals per visibilitzar la tasca dels investigadors a l'excavació que ha donat peu a la mostra i recrear en vida els animals trobats. Immersium Studio és una empresa situada a l'edifici RDIT (Recerca, Desenvolupament i Innovació Tecnològica), destinat a la incubació d'empreses de l'àmbit tecnològic, situat al PMT de Castelldefels.

Pla estratègic

L'Ajuntament de Castelldefels desenvoluparà aquest acord mitjançant el Departament de Promoció Econòmica i Foment de l'Ocupació, i la UOC ho farà mitjançant la unitat de Knowledge Transfer and Entrepreneurship de l'Àrea de Recerca i Innovació (ARI). Aquesta unitat coordina el Pla estratègic de la Universitat pel que fa a la transferència del coneixement, en el qual s'emmarca l'impuls de la col·laboració signada amb el consistori del Baix Llobregat. Aprovat per la Generalitat de Catalunya, el Pla estratègic de la unitat de Valorització i Transferència de la UOC (PETER) es va iniciar l'any 2016 amb un pressupost de més d'un milió i mig d'euros, el 50 % del qual és finançat pel fons europeu de desenvolupament regional (FEDER) i l'altra meitat per la Universitat. El PETER consta de cinc eixos fins a l'any 2021: impuls de la col·laboració amb el teixit empresarial i orientació de l'activitat d'R+I per donar resposta a les necessitats de la societat; valorització i comercialització dels resultats de la recerca i la innovació per obtenir impacte econòmic i social; foment de l'emprenedoria entre la societat; promoció de la cultura de transferència i difusió dels resultats d’R+I, i millora contínua de la unitat de Knowledge Transfer and Entrepreneurship de la UOC com a constant de qualitat.

UOC R&I

La recerca i innovació (R+I) de la UOC contribueix a solucionar els reptes a què s'enfronten les societats globals del segle xxi, mitjançant l'estudi de la interacció de les TIC amb l'activitat humana, amb un focus específic en l'ensenyament en línia i la salut digital. Els més de 400 investigadors i 48 grups de recerca s'articulen entorn dels set estudis de la UOC i tres centres de recerca: l'Internet Interdisciplinary Institute (IN3), l'eLearn Center (eLC) i l'eHealth Center (eHC).

Els objectius de l'Agenda 2030 de desenvolupament sostenible de les Nacions Unides i el coneixement obert són eixos estratègics de la docència, la recerca i la innovació de la UOC. Més informació: research.uoc.edu.

Veure més sobre Recerca