17/11/20 · Salut

Nova estratègia mundial per eliminar el càncer de cèrvix

És la primera vegada que hi ha una iniciativa a escala global per erradicar un tipus de càncer.

Aquesta fita es podria aconseguir gràcies a l'augment de l'eficàcia de la vacuna i les administracions massives, i també per la modernització de les tècniques de cribratge.

A Catalunya, Xavier Bosch, investigador de l'IDIBELL i l'ICO i professor de la UOC, ha encapçalat durant anys la lluita contra el virus del papil·loma humà (VPH).
Organització Mundial de la Salut

El càncer de coll uterí és una malaltia que es pot prevenir i curar, sempre que es detecti de manera precoç i es gestioni amb eficàcia. Tot i això, segueix sent la quarta forma de càncer més freqüent entre les dones de tot el món i només el 2018, segons les últimes dades disponibles, se'n van diagnosticar 570.000 casos i va causar la mort de més de 300.000 dones. Per aquests motius, l'Organització Mundial de la Salut (OMS) acaba de llançar un programa global per eliminar aquest tipus de càncer, una fita sense precedents.

«Gairebé tots els casos de càncer de coll uterí —un 99 %— estan relacionats amb la infecció pel virus del papil·loma humà (VPH), que és extremadament comú i es transmet per contacte sexual», explica Xavier Bosch, investigador sènior del grup de recerca Virus i càncer de l'Institut d'Investigació Biomèdica de Bellvitge (IDIBELL) i l'Institut Català d'Oncologia (ICO), i professor associat dels Estudis de Ciències de la Salut de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC). Aquestes infeccions normalment es resolen espontàniament i no provoquen símptomes, però la infecció persistent pot causar càncer de coll uterí en dones.

L'equip d'epidemiologia de l'ICO i l'IDIBELL és un referent mundial en el camp del VPH i el càncer de cèrvix i la seva recerca ha contribuït significativament a relacionar el patogen amb aquest tipus de tumors. D'altra banda, ha estat un catalitzador per als assajos de vacunes i les proves de detecció de VPH com a eines de cribratge.

El camí per eliminar el càncer de coll uterí

L'OMS ha presentat un enfocament integral de prevenció, detecció i tractament del càncer de coll uterí amb el qual pensa que pot eliminar aquesta malaltia com a problema de salut pública en només una generació.

Segons la seva proposta, aquesta fita implica aconseguir que el 2030 un 90 % de les nenes estiguin vacunades abans dels 15 anys, que un 70 % de les dones participin en cribratges dues vegades a la vida, als 35 anys i als 45, i que el 90 % de les dones diagnosticades amb lesions precanceroses puguin accedir a un tractament eficaç.

«Els tres pilars s'han d'implementar col·lectivament i a escala global per assolir l'objectiu d'eliminar la malaltia. La vacunació ofereix una protecció a llarg termini contra el càncer de coll uterí, mentre que el cribratge i el tractament de lesions precanceroses poden evitar que s'arribi a desenvolupar el càncer», afirma Bosch.

En aquest sentit, l'OMS, amb el suport tècnic de l'equip de Laia Bruni i Laia Alemany de l'ICO i l'IDIBELL, estima que actualment la cobertura global de la immunització contra el VPH és de només un 15 %. Aquest abast tan limitat es deu en gran manera al fet que molts països grans encara no han introduït la vacuna o que aquesta no és accessible per a tothom. A escala local, un 80 % de les nenes catalanes ja reben la vacuna i a Espanya aquesta xifra ja supera el 70 %, però encara queda molt camí per recórrer.

L'ICO i el seu programa de formació a distància (www.e-oncologia.org) col·laboren amb la UOC i contribueixen a aquesta campanya mitjançant la preparació i la disseminació de programes educatius per a professionals implicats en les noves tècniques de prevenció de les infeccions per VPH i dels càncers associats.

Impacte social i econòmic

Segons les projeccions estadístiques, aquesta estratègia seria capaç de prevenir més de seixanta milions de morts en els pròxims cent anys. L'eliminació del càncer de coll d'úter també tindria efectes socials i econòmics positius, atès que només d'aquí al 2030 s'aconseguiria que 250.000 dones en edat laboral poguessin seguir treballant i participant en la societat.

«Hi ha la tecnologia i les eines per prevenir aquesta malaltia, que, juntament amb mesures validades per al diagnòstic i el tractament precoços, ens haurien de permetre reduir la incidència d'aquest tipus de càncer en un temps rècord», conclou Bosch.

Veure més sobre Salut