16/12/20 · Institucional

Les universitats europees debaten sobre els exàmens en línia

Les universitats d'aprenentatge a distància intercanvien idees i experiències pel que fa a les formes digitals d'avaluació, com ara la vigilància remota en línia (proctoring), els exàmens amb llibre obert i l'avaluació contínua

La COVID-19 ha posat de manifest la necessitat de fer exàmens en línia i alternatius en totes les institucions d'educació superior. L'avaluació del rendiment acadèmic per mitjà d'exàmens ha esdevingut un àmbit d'interès especial, en el qual es desenvolupen i s'analitzen una gran diversitat de nous formats. Atès que les universitats d'aprenentatge a distància estan especialment sol·licitades en aquest context i que els seus estudiants tenen necessitats de flexibilitat similars, la Universitat a Distància de Hagen ha convidat les seves institucions associades —la Universitat de Jyväskylä, la Universitat Oberta de Catalunya i la Universitat Oberta dels Països Baixos— a participar en una sèrie de taules rodones.

Prioritat de la vigilància remota en línia

«Actualment, la vigilància remota en línia és un tema prioritari a la nostra universitat», va assenyalar el Dr. Andreas Kempka, de l'Oficina de Coordinació d'Aprenentatge en Línia i Tecnologia Educativa (eKOO) de la Universitat a Distància de Hagen. Kempka va participar en aquest debat, juntament amb el director de l'Àrea de Tecnologia Digital i amb personal del Centre de Mitjans i Tecnologia de la Informació (ZMI) i de l'Oficina Internacional de la Universitat a Distància de Hagen. «En general, hi ha hagut molts projectes pilot en aquest àmbit amb diferents proveïdors, tot i que el marc legal per fer els exàmens i la llei de protecció de dades, com també la capacitat dels sistemes utilitzats, són els reptes principals a escala europea.»

A més de desenvolupar nous formats d'exàmens en línia, la vigilància remota en línia representa una altra estratègia important per a la digitalització dels exàmens. Amb la vigilància remota en línia, els tipus d'avaluacions que històricament s'han pogut escalar amb facilitat, com els exàmens escrits, es poden continuar fent a distància en condicions justes. «A la Facultat de Psicologia, al principi del 2020, ja havíem començat a implantar un programa pilot d'exàmens assistits per ordinador en els centres regionals, abans que haguéssim de fer front als nous reptes a conseqüència del coronavirus», va assenyalar el professor i  doctor Stefan Stürmer, degà de la Facultat de Psicologia. «A Jyväskylä i a la Universitat Oberta dels Països Baixos, aquest model ja s'ha implantat amb èxit en molts centres des de fa un temps, fins i tot en la cooperació amb universitats presencials tradicionals.»

La Universitat Oberta de Catalunya (UOC) ha desenvolupat un sistema que permet organitzar i fer exàmens orals finals i alhora mantenir una protecció de dades adequada. «Amb la nostra aplicació ja podem fer un gran nombre d'exàmens en línia», van comentar Sergi Martínez i Laura Castillo, de Serveis de Campus de la UOC.

Planificació de reunions periòdiques

A banda dels aspectes tècnics i legals, la intenció d'aquests debats és analitzar també altres formats alternatius, com ara els exàmens amb llibre obert i l'avaluació contínua, que valora el progrés dels estudiants al llarg del curs.  Tots els participants van estar d'acord que les dues primeres reunions només han estat el principi d'aquest intercanvi, organitzat per l'Oficina Internacional de la Universitat a Distància de Hagen.

«El 2021 farem reunions periòdiques, perquè cal que traguem profit de les experiències dels nostres socis per continuar avançant plegats», va destacar Markku Närhi, responsable de tecnologies de la informació de la Universitat de Jyväskylä. En els pròxims anys, el tema central serà com organitzar sistemes d'avaluació digitals segurs i resilients.

Els associats també participaran en el grup de treball europeu sobre avaluació en línia, que s'està formant a l'Associació Europea d'Universitats d'Ensenyament a Distància (EADTU, per la seva sigla en anglès). «És urgent trobar una solució a escala europea i una aplicació coherent del Reglament general de protecció de dades», va declarar el professor Jose Janssen, de la Universitat Oberta dels Països Baixos. Això només es pot aconseguir amb un diàleg entre les universitats d'aprenentatge a distància i els responsables polítics europeus.

Veure més sobre Institucional