6/7/21 · Institucional

La UOC i diverses entitats socials ofereixen en obert una guia per digitalitzar el tercer sector

El 'toolkit' proposa una transformació digital que enforteixi el vincle entre les entitats socials i les persones a les que atenen més enllà de la connectivitat i la tecnologia
Foto: CDC / Unsplash

La UOC presenta el Toolkit UOC per a la transformació digital de les entitats socials, una guia dirigida al tercer sector que conté una sèrie d'orientacions, estratègies i recursos per adaptar l'activitat presencial a un entorn virtual o mixt.

Durant la situació d'emergència, el tercer sector, com altres àmbits de la societat, s'ha vist obligat a accelerar canvis sobre la manera d'organitzar-se per poder continuar els seus projectes i programes. Amb la voluntat institucional de donar resposta a la necessitat urgent de les entitats socials, Susanna Tesconi i Gemma Abellán, professores dels Estudis d'Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació i dels Estudis de Psicologia i Ciències de l'Educació, han creat, juntament amb algunes de les entitats col·laboradores de la UOC, aquesta guia d'eines per a la transformació digital.

El gran repte de les entitats socials, especialment les d'assistència a col·lectius vulnerables, durant el confinament ha estat continuar presents per a les persones beneficiàries que atenen. Begonya Gasch, directora general de la Fundació El Llindar, ho explica així: "Acollim un alumnat amb un recorregut acadèmic i vital ple de dificultats, per això teníem la necessitat de treballar sobre com enfortir el vincle sense el cos, la mirada, la veu i la presència. Per a cada persona que acompanyem, calia crear nous espais virtuals per no deixar ningú sol".

El toolkit exposa exemples inspiradors d'entitats com la Fundació El Llindar, l'Associació Cultural La Kalle, la Fundació Aspace, el Punt Òmnia Santa Coloma de Cervelló o la Fundació SURT.

Noves estratègies i nous perfils professionals davant la digitalització

Susanna Tesconi explica que "no es tracta d'una guia pas a pas sobre com es fa el salt a la virtualitat ni d'un conjunt de receptes úniques, atès que cada entitat és singular", sinó que es tracta "d'un joc d'eines que conté pautes i estratègies que ajuden a treballar segons cada context i sobre les necessitats particulars". Segons l'autora del toolkit, "ara les entitats tenen l'oportunitat de fer les coses de manera diferent i de millorar, així com d'amplificar-se i fer-se més visibles". Per a Gemma Abellán, també autora del joc d'eines, es recomana a les entitats compartir experiències, fer xarxa i coconstruir coneixement. La professora agraeix l'esforç de les entitats que han fet la feina de documentar les seves pràctiques que serveixen d'inspiració i guia.

"Per a nosaltres, la transformació digital passa per la transformació del model de l'entitat, els seus processos i les competències dels professionals, amb l'objectiu de millorar la qualitat de vida de col·lectius en situació de vulnerabilitat", declara Adrià Cuenca, responsable d'm4Social, una de les entitats col·laboradores del toolkit.

Espai de cocreació de coneixement entre la Universitat i les entitats socials

El Toolkit UOC per a la transformació digital de les entitats socials es planteja com una iniciativa en obert que pretén ser un lloc de cocreació i millora contínua i que vol possibilitar l'intercanvi i la retroalimentació entre les entitats i la Universitat. Es tracta d'una eina viva, útil, adaptable i actualitzable. Per això, des de la UOC es convida les entitats a contribuir-hi enviant les seves experiències i bones pràctiques a toolkit3sector@uoc.edu perquè es puguin compartir al web

Experts UOC

Veure més sobre Institucional