4/3/22 · Recerca

Les xarxes socials poden millorar el rendiment dels estudiants en temps de crisi

Proveir els estudiants d'un entorn on puguin socialitzar i intercanviar coneixements i actituds és essencial per al bon rendiment educatiu
La pandèmia ha donat pistes de com ho podem aconseguir quan no es pot fer a l'aula
Una tesi de la UOC en aprenentatge en línia apunta que les xarxes socials també poden afavorir el rendiment acadèmic (Foto: Vlada Karpovich, Pexels)

L'ús adequat de xarxes socials com Facebook, blogs, wikis o Twitter facilita la socialització dels estudiants i en millora el rendiment acadèmic en l'educació semipresencial, segons apunta un estudi fruit d'una tesi del programa de doctorat d'Educació i TIC (E-learning) de la Universitat Oberta de Catalunya, dirigida per Elena Barberà, professora i investigadora dels Estudis de Psicologia i  Ciències de l’Educació de la UOC.  A l’estudi també hi ha participat investigadors de la Universitat d'Hèlsinki i el Bedford College. Els resultats s'han publicat en accés obert la revista científica International Journal of Environmental Research and Public Health.

La recerca ofereix recursos a les universitats i als centres d'educació superior per enfrontar-se a situacions de crisi com la que hem viscut durant la pandèmia. Entre els resultats destaca el fet que, si bé la presencialitat i el contacte cara a cara tenen un valor insubstituïble per als estudiants, l'educació pot ser efectiva quan les eines d'aprenentatge virtual i les xarxes socials s'usen correctament.

"Arreu del món hem vist que l'educació superior s'ha hagut d'adaptar a l'educació digital de la nit al dia a causa de la pandèmia de la COVID-19", afirma l'investigador principal de l'estudi, Muhammad Zaheer Asghar, "però aquest tipus d'educació requereix un model constructivista amb processos d'ensenyament i aprenentatge més interactius".

"Les universitats van demanar als professors que continuessin fent les classes com les solien fer i que avaluessin els estudiants amb processos similars, però amb càmeres de vigilància. El canvi dràstic cap a l'educació digital no ha propiciat les eines i estratègies adequades per a les diferents necessitats dels estudiants, i ha donat lloc a l'aïllament social, la disminució del rendiment, l'exclusió i l'abandonament", assenyala.

A través d'una enquesta a estudiants de departaments de ciència d'universitats al Pakistan, els investigadors van analitzar la funció que podien ocupar algunes xarxes socials com ara blogs, wikis o Facebook en l'educació semipresencial i van descobrir que poden servir per substituir els intercanvis necessaris per al bon rendiment dels alumnes, sobretot si abans han tingut l'oportunitat de conèixer-se i socialitzar en persona.

"Les plataformes tradicionals d'aprenentatge virtual no ofereixen la socialització necessària per als estudiants, i les xarxes socials no disposen d'un disseny apropiat per a l'educació amb un currículum i la guia del professor", diu Asghar. "Si les xarxes socials s'incorporen als sistemes d'aprenentatge virtual, els grups d'estudiants en aquestes xarxes es transformen en comunitats d'aprenentatge i es facilita la socialització necessària per a l'educació".

L'estudi conclou que una de les lliçons de la pandèmia és la necessitat que l'educació continuï en qualsevol emergència, ja que és l'instrument que prepararà les persones per sortir d'aquesta crisi a llarg termini. L'educació superior ha d'adoptar mètodes innovadors, interactius i semipresencials segons la necessitat dels estudiants i la situació.

"La invenció de l'educació virtual i les xarxes socials no significa que la importància de les trobades en persona s'hagi de minimitzar", conclou Asghar, "però l'època en què el procés d'aprenentatge es limitava a les quatre parets de la classe ha acabat. La tecnologia permet connectar la classe amb el món exterior i que els estudiants interaccionin. En cas d'emergència, les xarxes socials poden servir per connectar i substituir els intercanvis cara a cara perquè l'educació continuï".

Aquesta recerca de la UOC afavoreix l'objectiu de desenvolupament sostenible (ODS) 4, educació de qualitat.

Article de referència:

Asghar, M. Z.; Iqbal, A.; Seitamaa-Hakkarainen, P.; Barbera, E. Breaching Learners' Social Distancing through Social Media during the COVID-19 Pandemic. International Journal of Environmental Research and Public Health 202118, 11012. https://doi.org/10.3390/ijerph182111012

UOC R&I

La recerca i innovació (R+I) de la UOC contribueix a solucionar els reptes a què s'enfronten les societats globals del segle xxi, mitjançant l'estudi de la interacció entre la tecnologia i les ciències humanes i socials, amb un focus específic en la societat xarxa, l'aprenentatge en línia i la salut digital. Els més de 500 investigadors i investigadores i els 52 grups de recerca s'articulen entorn dels set estudis de la UOC i dos centres de recerca: l'Internet Interdisciplinary Institute (IN3) i l'eHealth Center (eHC).

A més, la Universitat impulsa la innovació en l'aprenentatge digital a través de l'eLearning Innovation Center (eLinC) i la transferència de coneixement i l'emprenedoria de la comunitat UOC amb la plataforma Hubbik.

Els objectius de l'Agenda 2030 de desenvolupament sostenible de les Nacions Unides i el coneixement obert són eixos estratègics de la docència, la recerca i la innovació de la UOC.

Més informació: research.uoc.edu #25anysUOC

Experts UOC