3/6/22 · Institucional

La Guerra d'Ucraïna, a través de la mirada de dues corresponsals, protagonitza la Jornada MoJo sobre periodisme mòbil

Patricia Simón, 'La Marea', i María Sahuquillo, 'El País', narren com ha estat cobrir el conflicte al país del Donbás
Les jornades MoJo de periodisme mòbil reivindiquen el poder del podcast com la ràdio del segle XXI
Patricia Simón, 'La Marea', i María Sahuquillo, 'El País', les dues corresponsals que van protagonitzar la ponència narren com ha estat cobrir el conflicte al país del Donbás

El periodisme mòbil ha permès contar el conflicte d'Ucraïna des de les trinxeres. Amb més veus i més formats, ja que el telèfon intel·ligent ha obert un ventall de possibilitats per al cronista que es troba en el terreny.

Així ho han explicat aquest dijous en la Jornada  MoJo de periodisme mòbil de l'agència Efe i la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) dues reporteres que acaben de tornar d'Ucraïna, Patricia Simón, de La Marea, i María Sahuquillo, la corresponsal d'El País per a tot l'espai postsoviètic.

Pastora Martínez Samper
Pastora Martínez Samper, vicerectora de Globalització i Cooperació

La guerra des del punt de vista feminista

Les corresponsals han volgut remarcar la necessitat d'abandonar l'etiqueta de que els conflictes són cosa d'homes. Segons les periodistes, amb la Guerra d'Ucraïna, ha quedat palès la necessitat d'informar des de la perspectiva de gènere. Consideren que cal deixar els enfocaments més "bèl·lics" i "estereotipats" i cobrir les guerres des d'un punt més social.

Sahuquillo ha remarcat la importància d'incloure la mirada de les dones en la guerra: "si no la radiografia no està ben feta, és mal periodisme", considera. A més a més, les dues periodistes han destacat que en el front encara existeix "masclisme". Segons les cronistes, la majoria de vegades ve per part de periodistes veterans que tenen una actitud condescendent amb les dones reporteres de guerra i les mirades que aporten.

La convergència de formats en un només text

El conflicte d'Ucraïna també ha permès acceptar la diversitat de formats en una mateixa peça. De fet, ara es complementen els reportatges escrits amb àudios o vídeos. "Al final un lector des del mòbil no llegeix un article durant 20 minuts", corrobora Simón.

Així mateix, Sahuquillo –qui era al país del Donbás des del 20 de gener– ha subratllat que "en la lluita contra la desinformació és clau estar sobre el terreny i explicar la situació amb immediatesa". D'altra banda, la periodista de La Marea, veterana en la cobertura de conflictes a tot el món, ha declarat que el periodisme mòbil dona una cobertura més "coral" al conflicte i que, per exemple, en el cas d'Ucraïna és clau "perquè el país és molt gran i complex".

La importància de les històries humanes

Les dues periodistes han explicat l'importància de les xarxes socials per poder comunicar d'una forma més directa. Segons Sahuquillo els fils de Twitter donen la possibilitat de contar històries "més personals". Així mateix, la periodista d'El País considera que les petites històries, les més personals, són les que tenen més impacte, "perquè donen la possibilitat d'empatitzar amb aquella persona", afirma. Per a ella el periodisme ha de combinar "la informació geopolítica i la de les històries socials".

No obstant això, les dues comunicadores han volgut deixar clar que cal no confondre les vivències personals del periodista, amb les històries dels quals viuen allí. "Perquè l'informador no ha de ser el protagonista", incideix Sahuquillo.

El segle d’or dels podcast

En les jornades de periodisme mòbil, patrocinades per Vueling i amb la col·laboració de Movistar, també s'han celebrat dues taules rodones sobre el podcasting i les aplicacions d'informació.

"El món s'està audificando", ha explicat la directora general de pressa Àudio, María Jesús Espinosa de los Monteros. "Estem vivint una transició del món ràdio al món àudio", ha afegit la directiva. Per a ella, aquest fenomen: "té molt a veure amb la intimitat i l'individualisme".

Estirando el Chicle i Carne Cruda

Victoria Martín i Javier Gallego, presentadors en Estirando el Chicle i Carne Cruda, han explicat de primera mà com van aconseguir posar en marxa les seves podcast sense suport dels mitjans tradicionals. Segons Martín aquest tipus de formats han suposat una "democratització audiovisual", encara que com corrobora la còmica “encara queda molt camí per recórrer”.

D'altra banda, en la taula rodona sobre “Apps d'informació, el repte de dissenyar per al mòbil” s'han repassat els principals reptes i objectius que persegueixen televisions, ràdios i diaris per a adaptar els seus continguts al món digital. Entre altres, també han participat en les sessions Jordi Embolicar-te, cap de Vendes AA.PP. en Telefónica, Jordi Sánchez-Navarro, director dels Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació de la UOC o el director general de l'agència Efe a Barcelona, Leandro Lamor.

Victoria Martín

Veure més sobre Institucional