11/7/22 · Institucional

La UOC se suma al debat de l'ONU per transformar l'educació

Més de 150 ministeris d'Educació d'arreu del món han participat en la precimera Transformant l'Educació, organitzada per la UNESCO a París
La UOC també hi ha estat present, amb l'assistència de la vicerectora de Globalització i Cooperació, Pastora Martínez, i la directora de l'Àrea de Globalització i Cooperació, Gemma Xarles.

Debatre sobre la transformació de l'educació, contribuir a les accions prioritàries i començar a definir els compromisos educatius dels països membres de l'ONU han estat els objectius de la precimera celebrada per la UNESCO a París entre el 28 i el 30 de juny. Ministres i responsables de les polítiques d'educació de 154 països s'han trobat a la cita, en la qual han participat prop de 2.000 persones entre joves activistes, experts educatius, societat civil i sector privat. La UOC també hi ha estat present, amb l'assistència de la vicerectora de Globalització i Cooperació, Pastora Martínez Samper, i la directora de l'Àrea de Globalització i Cooperació, Gemma Xarles Jubany.

La inclusió, la qualitat de l'aprenentatge, el paper del professorat, la transformació digital i el finançament adequat han estat els eixos principals de la trobada, que ha de servir de preludi de la Cimera de Caps d'Estat per a la Transformació de l'Educació, convocada al setembre a Nova York pel secretari general de les Nacions Unides, António Guterres. "La irrupció de la pandèmia de la COVID-19 ha fet aflorar les mancances dels sistemes educatius que ja apuntava l'ODS 4 per poder garantir l'educació de qualitat per a tothom", explica Martínez.

Tot i que inicialment el paper de les institucions d'educació superior no estava recollit en els documents de treball de la cimera, a través de la participació de les universitats, inclosa la UOC, del Ministeri d'Universitats de l'Estat espanyol i de les xarxes internacionals, com l'Associació Internacional d'Universitats, en els debats previs i a la precimera a París s'ha corregit, en part, aquesta absència. "El paper de les universitats, i sobretot de les que tenim experiència en l'educació en línia, és essencial per impulsar aquesta transformació, que ha de dotar les persones de les competències necessàries per a un present incert, amb una emergència climàtica apressant; la capacitació del professorat que garanteixi que poden entomar el repte educatiu amb garanties, i la incorporació de la tecnologia per millorar l'accés i la cobertura educativa", afirma la vicerectora.

La UNESCO ha identificat cinc àrees temàtiques d'acció prioritàries de cara a la Cimera de Caps d'Estat del setembre: escoles inclusives, equitatives, segures i saludables; aprenentatge i habilitats per a la vida, el treball i el desenvolupament sostenible; professorat, docència i carrera docent; aprenentatge i transformació digital, i finançament de l'educació. Per consensuar el full de ruta fins al 2030, ha organitzat trobades virtuals i fòrums de discussió, en què la UOC també ha participat per incidir en la inclusió de l'educació superior en les línies d'acció. "Els reptes que afronta l'educació a escala global són molt variats segons les regions i els territoris", indica Gemma Xarles, "però cal incloure l'educació superior en aquesta transformació de l'educació, perquè en el món actual són aquests estudis els que ofereixen a les persones més oportunitats per escollir la vida que volen seguir i des de quins espais volen contribuir a la construcció de societats més equitatives". "A més, a través del coneixement que es genera a les universitats i que es transmet des de la docència, podem transitar cap a una ciutadania més conscient i responsable sobre els reptes que ens envolten per introduir canvis de futur", afegeix Xarles.

Durant la precimera, també s'ha instat els governs a impulsar les consultes nacionals sobre els seus propis plans d'acció amb vista a la cimera del setembre, on caps d'estat i de govern presentaran els seus compromisos nacionals per transformar l'educació.

Experts UOC

Veure més sobre Institucional