Parlem d'R&I

Blanca Cristòfol, doctoranda: «L'ansietat en l'aprenentatge d'una llengua estrangera pot portar a abandonar-ne l'estudi»

L'estudiant representarà la UOC en el concurs català «Presenta la teva tesi en 4 minuts»

La doctoranda Blanca Cristòfol representarà la UOC com a finalista del concurs català «Presenta la teva tesi en 4 minuts», impulsat per la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació. Llicenciada en Periodisme per la Universitat Autònoma de Barcelona i màster en Ensenyament d’Espanyol i Català com a Segones Llengües per la Universitat de Girona, actualment escriu per segon any la seva tesi a la UOC, dins del programa de doctorat d’Educació i TIC (E-learning). El seu treball es titula «Foreign Language Anxiety in e-Tandem Learning Contexts: Why and How do Students Feel Nervous?». El 4 de juny presentarà la seva recerca en quatre minuts a la final del certamen, a l’Espai Endesa de Barcelona (Roger de Flor, 38). En aquest enllaç podeu veure una crònica en vídeo de la sessió de preselecció de la UOC.

Per què has triat la UOC per a fer la teva tesi?

Perquè m’interessava poder estudiar un tema relacionat amb l’aprenentatge en línia, àmbit en el qual la UOC té un potencial molt reputat en molts aspectes. De fet, la UOC va ser l’única universitat on vaig presentar sol·licitud per a cursar el doctorat, precisament perquè considero que és una universitat pionera en aprenentatge en línia.

En què consisteix la tesi?

Em centro en l’estudi de l’ansietat que s’experimenta quan s’aprèn una llengua estrangera, que internacionalment s’anomena en anglès: foreign language anxiety. És una emoció que pot portar l’estudiant a abandonar l’aprenentatge o provocar-li una baixa autoestima durant l’estudi. Volem ajudar els estudiants a superar-la.

Em centro en el context d’una eina que es diu Tandem, que serveix per a practicar la competència oral d’anglès amb la possibilitat de tractar amb parlants nadius. Volem entendre quins són els factors que creen ansietat als estudiants que participen en aquest model d’aprenentatge.

L’ansietat durant l’aprenentatge d’idiomes és habitual?

Tothom la pateix en algun moment en aquest tipus d’aprenentatge, sobretot a l’hora de parlar. Jo l’he patit i la continuo patint. Trobo que és una qüestió que cal analitzar, perquè pot portar a abandonar els estudis, a una baixa autoestima i a tenir pànic de parlar en públic.

Ets la finalista de la UOC en el concurs català «Presenta la teva tesi en 4 minuts». Per què t’hi vas presentar?

Dediquem molts esforços a fer recerca, però habitualment no tenim l’oportunitat de difondre el que fem. Aquest concurs em va semblar molt interessant per a poder-me adreçar a un públic més ampli, diferent del del meu àmbit especialitzat. Va ser un repte perquè és difícil explicar una tesi en quatre minuts, però em va motivar molt poder-ho fer.

La principal dificultat que vaig tenir va ser disposar de poc temps, fet que ens posava nerviosos, als participants. S’havien d’explicar moltes qüestions, però superar els quatre minuts implicava l’eliminació.

Què recomanaries a algú que està pensant a fer una tesi doctoral?

Li recomanaria triar un tema que li interessi, que li agradi i que l’apassioni, perquè al final és una qüestió en la qual penses una bona part de cada dia durant els anys que t’hi dediques. És una mica sacrificat, però dona moltes satisfaccions.

Ens faries alguna recomanació per a acostar-nos al teu àmbit?

Actualment s’està fent molta recerca sobre aquest tipus d’emocions, sobretot en països de parla anglòfona. Per exemple, m’ha inspirat molt Peter MacIntyre, professor de la universitat canadenca Cape Breton, pioner en l’estudi de l’ansietat des d’una metodologia dinàmica, que ha anomenat idiodynamic method. MacIntyre ha estat un referent per a triar la metodologia d’estudi de la meva tesi pel seu caràcter innovador.