Notícies

Els investigadors de la UOC, a la Biennal Ciutat i Ciència de l'Ajuntament de Barcelona

26/02/2019
Àngels Codina Relat
M. Antonia Huertas, Helena Rifà, Diana Roig Sanz i Raquel Viejo participen en la iniciativa 100tífiques, amb què es volen trencar els estereotips de gènere i desvetllar vocacions científiques

Del 7 a l’11 de febrer va tenir lloc a Barcelona la Biennal Ciutat i Ciència, una iniciativa de l’Ajuntament de Barcelona en la qual acadèmics, investigadors, educadors i científics de la ciutat van oferir, per mitjà d’una vuitantena d’activitats, una mirada àmplia sobre el coneixement científic i la implicació ciutadana. La Biennal va ser comissariada, entre altres, per la professora i el professor, i alhora investigadors, de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) Irma Vilà i Pau Alsina, i hi van participar la vicerectora de Globalització i Cooperació, Pastora Martínez Samper; les professores i investigadores Carme Carrion, M. Antonia Huertas, Helena Rifà, Diana Roig Sanz i Raquel Viejo, i el professor i investigador Francesc Núñez.

El 7 de febrer, i en el context del Dia Internacional de la Dona i la Nena en la Ciència, M. Antonia Huertas, Helena Rifà, Diana Roig Sanz i Raquel Viejo van ser convocades a la trobada 100tífiques organitzada per l’Institut de Ciència i Tecnologia de Barcelona (BIST, en la sigla en anglès), amb la col·laboració de la Fundació Catalana per a la Recerca i la Innovació (FCRI). En la trobada van tenir l’oportunitat d’establir contactes en xarxa (networking) i d’escoltar dues classes magistrals, una sobre com es poden trencar els estereotips STEM (ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques, en la sigla en anglès) en la promoció de les dones en la ciència, i una altra sobre com es pot despertar l’interès per la ciència i la implicació en aquest coneixement. L’11 de febrer, en el marc de la iniciativa «100tífiques a 100 escoles de Catalunya», també van oferir xerrades en centres educatius per trencar estereotips de gènere i desvetllar vocacions científiques entre els més joves i, especialment, entre les noies.

Pau Alsina va moderar, el dia 7, el debat entre Francesc Núñez i Carme Torras, cap de recerca del Grup de Percepció i Manipulació de l’Institut de Robòtica i Informàtica Industrial (IRI), que va tenir lloc després de la projecció de la pel·lícula Ex Machina (2015) als cinemes Phenomena. El film explora les capacitats d’un ordinador per a generar els poders moralment rellevants d’una persona i planteja qüestions com l’avenç de la robòtica i la intel·ligència artificial o la relació dels humans amb els robots.

El 10 de febrer, la investigadora i professora dels Estudis de Ciències de la Salut de la UOC Carme Carrion va conversar amb Giulia Tomasello, dissenyadora d’interaccions i investigadora especialitzada en biotecnologia i salut de les dones. La conversa va tractar del projecte Future Flora, l’objectiu del qual és afavorir la presència beneficiosa de microorganismes en el cos humà mitjançant tècniques de microencapsulació en alguns materials tèxtils determinats. D’aquesta manera, la roba i altres accessoris de vestir esdevenen ecosistemes idonis per a la flora cutània.

Aquell mateix dia, la vicerectora de Globalització i Cooperació, Pastora Martínez Samper, va intervenir en el col·loqui «És possible una ciència transparent i oberta a tothom?», en què es va plantejar com es poden incorporar els principis de la ciència oberta i es va dissenyar un full de ruta vers un model de ciència obert i democràtic. En el col·loqui van intervenir, a més de Pastora Martínez Samper, la directora d’Afers Internacionals i Científics del Centre de Regulació Genòmica, Michela Bertero; la investigadora i assessora de política d’informació i tecnologia Francesca Bria, i el cap de l’Oficina de Difusió del Coneixement i de la Unitat de Suport a la Recerca a la Biblioteca CRAI de la Universitat de Barcelona (UB), Ignasi Labastida.

Finalment, el 25 de febrer M. Antonia Huertas va participar en el cicle de diàlegs d’art i ciència «Sèrie Harmònica» per parlar de matemàtiques, geometria, programaris, programació i visualització de dades, música i física quàntica amb Sònia Fernández Vidal, doctora en Informació i Òptica Quàntica i professora del Departament de Física de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB); l’artista visual i desenvolupadora de codi Alba G. Corral, i el director de l’Orquestra del Caos i del Festival Música 13, José Manuel Berenguer.