22/3/23 · Institucional

La UOC llança Sharing Learning: coneixement i experiències en transformació digital educativa

La UOC, amb més de 25 anys d'experiència en educació 100 % en línia, posa a disposició de tota la comunitat acadèmica continguts, històries, recerques i tota l'experiència sobre transformació digital en el sector educatiu
La UOC ha assessorat governs i institucions de diferents parts del món en la implementació de models en línia o híbrids
La societat està canviant i els mètodes d'aprenentatge també ho han de fer. És imprescindible visibilitzar el canvi educatiu que es produeix a tot arreu, i especialment a la universitat. (Foto: Flickr UOC_Universitat)

Transformació digital en l'educació superior, ecosistemes digitals, ús de la tecnologia en l'aprenentatge i e-learning, entre altres, són termes que han cobrat gran importància els últims anys. Les institucions educatives i els governs s'han vist en la necessitat de canviar o adaptar els seus models d'aprenentatge per promoure models pedagògics més flexibles sense perdre la qualitat educativa dels processos de formació.

Per això, la UOC, primera universitat nativa digital del món, llança el projecte Sharing Learning, mitjançant el qual vol socialitzar el coneixement i l'experiència adquirits en els seus gairebé trenta anys d'existència i proposar respostes, d'abast estratègic i operatiu, a les institucions que es trobin amb les incògnites o les qüestions que solen aflorar en un procés de canvi, millora o reflexió sobre la modalitat digital o l'ús de la tecnologia en l'educació superior.

Per a Pastora Martínez Samper, vicerectora de Globalització i Cooperació, és imprescindible que les institucions d'educació superior reflexionin sobre els seus models educatius i organitzatius, posant el focus en la integració de la tecnologia en tots els seus processos, per poder tenir un impacte positiu en la societat i reduir les bretxes digitals sense deixar ningú enrere. "Els reptes del futur de l'educació superior són sens dubte compartits i, per tant, s'han de treballar en xarxa, tenint en compte l'experiència i les habilitats de cada actor per aconseguir un impacte més gran i uns resultats més bons", afirma.

Socialitzant el coneixement i l'experiència de la UOC

Han estat diverses les institucions de diferents països que s'han acostat a la UOC per abordar el procés de transformació digital. Sílvia Sivera, directora de l'eLearning Innovation Center (eLinC) de la UOC, explica: "El nostre procés d'acompanyament es compon de diverses fases que s'adapten d'acord amb les necessitats puntuals de la institució. És així com, al llarg de l'acompanyament, que és molt personalitzat, també anem detectant necessitats de gestió de canvi o necessitats concretes respecte a la transformació digital a les quals podem anar donant resposta conjunta de manera col·laborativa amb les institucions."

Al llarg d'aquests anys, la UOC ha apostat per acompanyar governs i institucions educatives de l'Amèrica Llatina amb l'objectiu d'ampliar l'accés i la cobertura de l'educació superior a través de l'aprenentatge en línia (e-learning). "La UOC estem presents en diferents països llatinoamericans treballant amb el seu sistema universitari i complementant-lo. Sabem per experiència que l'ensenyament online permet ampliar la cobertura de l'ensenyament superior i l'accés a aquest, i dona l'oportunitat de formar-se a totes les persones que volen fer-ho, sense deixar ningú enrere", apunta Gemma Xarles, directora de l'Àrea de Globalització i Cooperació.

Sharing Learning: un projecte per compartir coneixement i experiències en ecosistemes digitals

Sharing Learning cerca compartir tant el coneixement de la UOC com el d'altres institucions que han abordat el procés de digitalització. A través de les xarxes socials de la Universitat, es compartiran continguts multimèdia que promouran que els agents educatius coneguin de més a prop les diferents temàtiques relacionades amb el procés de transformació digital en el sector educatiu.

Els continguts del projecte es podran seguir per les xarxes socials amb l'etiqueta #SharingLearning i en aquesta pàgina web.

El projecte aborda la transformació digital de les institucions des de quatre factors clau:

• • Persones, com a protagonistes principals, que hauran d'estar compromeses i impulsar el canvi cultural i de model organitzatiu a l'interior de les seves organitzacions, i també s'hauran de formar en competències digitals.
  • • Tecnologia, com a mitjà per facilitar els processos educatius i de gestió, recollint, analitzant i utilitzant les dades proporcionades per les accions dels estudiants, així com incorporant les tecnologies emergents i aplicables a l'educació.
  • • Processos de gestió i acadèmics, tenint sempre com a finalitat última els estudiants, prenent les decisions a favor dels estudiants i pensant sempre en l'optimització de les operacions per millorar els serveis interns i externs.
  • • Gestió integral de la comunicació, com a eix clau per respondre a la resistència al canvi i mantenir una comunicació àgil, clara i fluida en l'àmbit intern i extern i amb presència en els diferents canals disposats amb aquesta finalitat.

Veure més sobre Institucional