Actualitat

La principal riquesa de les nacions és el talent
[16/02/2012]
El filòsof i pedagog José Antonio Marina explica la importància de generar talent i de com gestionar-lo en la conferència «L'educació del talent: el paper de l'escola i el de les famílies», en el marc dels Debats d'Educació que han organitzat la UOC i la Fundació Jaume Bofill per a aquest dimecres, 15 de febrer, al MACBA (Barcelona).

«En una societat del coneixement, l'economia de la qual es basarà cada vegada més en la ciència i en la tecnologia, la principal riquesa de les nacions ja no és el territori, ni la població, ni les matèries primeres ni el capital: és el talent», explica Marina. Així, «l'objectiu de les polítiques educatives i empresarials de l'Estat i de la societat civil ha de ser, en primer lloc, generar talent i, en segon lloc, gestionar bé el talent».

Marina defineix el talent com la «intel·ligència triomfant, la succesful intelligence dels autors americans, és a dir, la que és capaç de triar metes valuoses, aprofitar els coneixements adequats, mobilitzar les emocionis creadores, aplicar l'energia, el valor i la tenacitat suficients».

Com és el talent personal?

1. Ha de mantenir una actitud activa davant els problemes i les situacions, ser capaç de prendre iniciatives i no actuar sempre reactivament. Aquestes qualitats les anomenem capacitat d'emprendre. No es tracta de muntar una empresa sinó de ser capaç de fer projectes i dur-los a terme.

2. Necessitem intel·ligències capaces d'aprendre eficaçment al llarg de tota la vida. Aprendre no és assimilar conceptes o idees sinó competències, capacitats, facultats. El talent sempre està desitjós d'aprendre.

3. Necessitem intel·ligències capaces de crear. Crear és produir intencionadament novetats eficaces.

4. Necessitem intel·ligències capaces d'avaluar bé, tant en el pla individual com en el social.

5. Ha de tenir les virtuts de l'acció, de la realització, del compliment.

La influència de l'entorn

Segons Marina, «el talent és al final de l'educació, no pas al principi. Abans de l'educació només hi ha biologia. La riquesa de l'entorn influeix decisivament en la configuració de la intel·ligència individual; per això hem d'estudiar els entorns creatius si volem entendre i educar la creativitat».

Multituds intel·ligents

Perquè una societat també arribi a ser intel·ligent, cal generar, a més del talent personal, el talent social. «El talent individual es concreta en el capital intel·lectual d'una persona, i el talent col·lectiu, en el capital intel·lectual comunitari. Es parla amb raó cada vegada més d'intel·ligència compartida, de multituds intel·ligents», exposa Marina.

Com es pot generar talent?

«La generació del talent es pot aconseguir ajudant l'infant a construir bé aquests dos tipus d'intel·ligència: la seva intel·ligència generadora d'idees, que es basa en la memòria i aprofita la fascinant plasticitat del cervell humà, i la seva intel·ligència executiva, que és l'encarregada d'organitzar els coneixements, els sentiments, els desitjos, els deures, els projectes. Aquesta és la nova frontera educativa», conclou Marina.

Documentació generada

Creative Commons. Alguns drets reservats
Aquest text està subjecte -llevat que s'indiqui el contrari- a una llicència de Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 3.0 Espanya de Creative Commons. Pots copiar-lo, distribuir-lo i transmetre'l públicament sempre que citis l'autor i Universitat Oberta de Catalunya (UOC), no facis un ús comercial i no en facis obra derivada. La llicència completa es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca.