Manuel Castells, premi Holberg 2012
Foto: Maggie Smith
[02/04/2012]
Manuel Castells, catedràtic i director de l'Internet Interdisciplinary Institute (IN3) de la UOC, ha estat guardonat amb el premi Holberg 2012. Aquesta distinció és un reconeixement dels seus treballs que «han format la nostra comprensió de la dinàmica política en les economies urbanes i globals de la societat de la xarxa». La decisió del jurat, emesa a Bergen (Noruega), destaca com el treball del sociòleg «ha projectat llum sobre les estructures de poder que hi ha sota les revolucions tecnològiques del nostre temps i sobre les seves conseqüències. Ha contribuït a fer entendre com els moviments socials i polítics s'han desenvolupat amb les noves tecnologies de la informació». El seu darrer llibre, Comunicación y poder (2009), ha estat citat pel jurat del premi com una contribució essencial a una nova comprensió de la política.

Aquest guardó, premi internacional a la memòria de Holberg, va ser creat pel Parlament noruec amb el propòsit de cobrir la manca del premi Nobel en les àrees de ciències socials, art, humanitats, dret i teologia. Considerat, generalment, equivalent al Nobel en aquests camps de recerca , el premi és concedit anualment per un jurat acadèmic internacional i és dotat amb 570.000 euros.

Holberg era catedràtic de Metafísica de la Universitat de Copenhaguen i va ser una figura clau de la Il·lustració als països escandinaus. Castells rebrà el premi el 6 de juny en una cerimònia a Bergen, ciutat on Holberg va néixer en 1684. El premi li serà lliurat pel príncep hereu de la corona noruega.

Manuel Castells

Manuel Castells és catedràtic de la UOC des de l'any 2001 i director de l'IN3 des del 2008. Actualment també és membre del Consell de Govern de l'Institut Europeu d'Innovació i Tecnologia, a més de catedràtic emèrit de Sociologia i de Planificació Urbana i Regional de la Universitat de Califòrnia, Berkeley, institució en la qual va ensenyar i va investigar durant vint-i-quatre anys. És acadèmic de la Reial Acadèmia Espanyola de Ciències Econòmiques i Financeres, de l'Acadèmia Europea, de l'Acadèmia Britànica, de l'Acadèmia de Ciències Mexicana i de l'Acadèmia de Ciències Polítiques i Socials dels Estats Units. L'any 2009 va rebre el premi Catalunya de Sociologia de l'Associació Catalana de Sociologia i el premi Nacional de Sociologia i Ciència Política del Govern espanyol.

Autor de diversos llibres, l'obra més destacada de Castells és L'era de la informació: economia, societat i cultura , traduïda a vint llengües i que s'ha convertit en un estudi de referència sobre la repercussió que tenen les tecnologies de la informació i la comunicació en el nostre món.

Creative Commons. Alguns drets reservats
Aquest text està subjecte -llevat que s'indiqui el contrari- a una llicència de Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 3.0 Espanya de Creative Commons. Pots copiar-lo, distribuir-lo i transmetre'l públicament sempre que citis l'autor i Universitat Oberta de Catalunya (UOC), no facis un ús comercial i no en facis obra derivada. La llicència completa es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca.