Actualitat

Viquipèdia: el coneixement com un bé comunitari i lliure a Digithum
[18/06/2012]
En només deu anys d'existència, la Viquipèdia s'ha convertit en el sisè lloc web més visitat del món i una de les comunitats virtuals més actives. Més que una simple enciclopèdia, la Viquipèdia exemplifica la col·laboració massiva en línia. El nou número de la revista Digithum, impulsada pels Estudis d'Arts i Humanitats de la UOC, vol contribuir a la incipient literatura científica sobre la Viquipèdia amb articles sobre aspectes poc tractats fins ara.

Digithum. Les Humanitats en l'era digital és una publicació electrònica de la UOC que des de fa catorze anys analitza l'impacte de les tecnologies de la informació i la comunicació en totes les àrees relacionades amb les humanitats i les ciències socials. En aquest nou número que ara es publica, l'objecte d'estudi ha estat la Viquipèdia, un dels repositoris oberts de coneixement més importants de la història. Els cinc articles que recull el dossier «Recerca acadèmica sobre la Viquipèdia» evidencien la profunditat i la multiplicitat dels impactes socials i culturals d'aquesta plataforma.

Principis fonamentals de la Viquipèdia

Una de les característiques principals de la Viquipèdia és que qualsevol usuari d'internet pot publicar-hi i editar-hi continguts, i un dels seus pilars fonamentals és la neutralitat. L'article «La veritat de la Viquipèdia», de Nathaniel Tkacz, analitza les implicacions pràctiques i epistemològiques d'aquesta norma, relacionant-la amb un concepte específic de veritat.

L'esperit col·laboratiu

La Viquipèdia forma part d'una xarxa molt àmplia de projectes que comparteixen la mateixa filosofia de treball col·laboratiu per a produir coneixement lliure a l'abast de tothom. David Gómez, en el seu article «Panoràmica de la wikimediasfera», analitza la dimensió tècnica, normativa, social i institucional d'aquestes comunitats wiki, entre les quals hi ha Viquipèdia.

Un dels projectes nascuts d'aquesta filosofia col·laborativa és el Wiki Loves Monuments, un concurs de fotografia d'abast europeu que té com a objectiu donar a conèixer tots els monuments del patrimoni cultural d'Europa. L'article d'Emilio José Rodríguez i altres posa de manifest la rellevància d'iniciatives com aquesta en la difusió de la cultura i del patrimoni.

Aplicacions de la Viquipèdia

La pròpia estructura i distribució de continguts de la Viquipèdia permet el desenvolupament d'aplicacions i eines específiques per a lingüistes, docents, investigadors, traductors, etc. L'article d'Antoni Oliver i Salvador Climent ens acosta a l'ús de la Viquipèdia en el marc de la recerca capdavantera en el processament del llenguatge natural (PLN) i en la creació de recursos lingüístics. Relacionat amb aquest darrer aspecte presenten Wordnet 3.0 per a català i castellà, que s'ha convertit en estàndard per al processament semàntic.

Viquipèdia i el món comercial

De l'impacte de la Viquipèdia en la reputació de les empreses en parlen Marcia W. DiStaso i Marcus Messner en l'article que obre el dossier. Prenent com a objecte d'estudi les empreses amb millor i pitjor reputació dels Estats Units, els autors analitzen les diferències en els continguts apareguts a la Viquipèdia per determinar-ne la influència en la formació de la seva reputació.

Sobre Digithum

Impulsada pels Estudis d'Arts i Humanitats, Digithum és la revista més antiga de la UOC. Des de fa catorze anys, publica anualment i en format digital articles relacionats amb les humanitats, les ciències socials i les tecnologies de la informació i la comunicació. Des del gener de 2011 fins al maig de 2012, la revista ha rebut més de 80.000 visites, ha tingut 45.361 usuaris únics i 743 subscriptors.

La novetat que s'introdueix amb aquest nou número és que la revista, a partir d'ara, estarà dedicada íntegrament a un tema monogràfic. L'edició que ara es presenta ha estat coordinada per Eduard Aibar, professor dels Estudis d'Arts i Humanitats de la UOC, i Mayo Fuster, investigadora de l'Institut de Govern i Polítiques Públiques de la UAB.

Creative Commons. Alguns drets reservats
Aquest text està subjecte -llevat que s'indiqui el contrari- a una llicència de Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 3.0 Espanya de Creative Commons. Pots copiar-lo, distribuir-lo i transmetre'l públicament sempre que citis l'autor i Universitat Oberta de Catalunya (UOC), no facis un ús comercial i no en facis obra derivada. La llicència completa es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca.