Actualitat

Notícies

Més de 560 estudiants participen en la segona edició del projecte col·laboratiu Viquilletra
[21/06/2012]
Estudiants de cinc centres educatius de Catalunya i Balears han rebut el guardó de la segona edició de la Viquilletra, un projecte col·laboratiu adreçat a estudiants d'ESO i batxillerat per a compartir creativament les seves lectures de les obres literàries catalanes. Viquilletra és una iniciativa de LletrA de la UOC i el Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya.

[Crònica de Gemma Duran]

En aquest segon any del projecte, la Viquilletra s'ha consolidat doblant el nombre de participants fins a 565 estudiants. També s'hi han afegit el País Valencià i les Illes Balears, gràcies a un acord amb la Conselleria d'Educació, Cultura i Universitats del Govern balear. Actualment, la Viquilletra ja té 1.602 pàgines dedicades als personatges i obres de la literatura catalana, a més de pàgines de discussió i debat, entre altres.

La Biblioteca Jaume Fuster de Barcelona ha acollit aquest 18 de juny l'acte de lliurament dels premis Viquilletra 2012 que ha comptat amb un centenar d'estudiants que esperaven atents l'anunci dels guanyadors. Els alumnes guardonats pertanyen al Col·legi Sant Lluís de Pla i Amell Bosch (Begues), el centre Lestonnac l'Ensenyança (Lleida), el centre Institut Vila de Gràcia (Barcelona), el centre Isaac Albéniz (Badalona), l'Escola Pia de Sabadell i el centre Pasqual Calbó i Caldés (Maó).

Èxit de participació

Teresa Fèrriz, directora del projecte LletrA, ha destacat l'èxit de participació de la segona edició de la Viquilletra i ha agraït la feina de tots els participants. Ha explicat que s'està consolidant com a pràctica de referència en l'àmbit de la lectura, centrada en dos conceptes: plataforma i servei. La Viquilletra és una plataforma on treballen col·laborativament estudiants de tots els territoris de parla catalana i on es publiquen, any rere any, continguts sobre les obres literàries catalanes en diferents formats (imatge, text, vídeo...), creant un entorn plural de lectures a la xarxa. També és un servei per al professorat, que hi troba una proposta metodològica nova per a l'aula basada en la col·laboració i un suport tècnic de qualitat que els acompanya en tot el procés.

La lectura ajuda a tenir un esperit crític

L'acte ha comptat amb un convidat especial, l'escriptor Francesc Serés, qui ha explicat als estudiants assistents la importància de la lectura per a saber llegir la realitat i adquirir un esperit crític. Amb dues històries en forma de conte ha explicat la importància de desxifrar la realitat des d'imaginar diverses possibilitats a partir d'una situació fins a comprendre bé un contracte bancari.

També han assistit a l'acte Mònica Pereña, subdirectora general de Llengua i Plurilingüisme del Departament d'Ensenyament de la Generalitat de Catalunya, i Anna Piñero, de l'àrea TAC del Departament d'Ensenyament, que han celebrat que l'aprenentatge adquirit a la Viquilletra permetrà compartir, en un futur, el coneixement amb altres alumnes i persones interessades que consultin la plataforma. Per a Mònica Pereña, el treball conjunt del Departament amb la UOC és rellevant ja que permet la transferència del coneixement universitari i la seva aplicació pràctica. «Aprenem fent», ha dit, «i per això, cal recolzar projectes com la Viquilletra que afavoreixen la lectura crítica, el diàleg entre iguals i la cocreació».

Creative Commons. Alguns drets reservats
Aquest text està subjecte -llevat que s'indiqui el contrari- a una llicència de Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 3.0 Espanya de Creative Commons. Pots copiar-lo, distribuir-lo i transmetre'l públicament sempre que citis l'autor i Universitat Oberta de Catalunya (UOC), no facis un ús comercial i no en facis obra derivada. La llicència completa es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca.