Número 104 (novembre de 2020)

AESAN llança una nova campanya per millorar la dieta infantil

Mireia Montaña Blasco

L’Agència Espanyola de Seguretat Alimentària i Nutrició (AESAN) ha posat en marxa una campanya per millorar la qualitat de la dieta dels nens i nenes, a través de l’estratègia NAOS. Amb el lema de «Posa més herois al teu plat i omple la teva vida de superpoders» («Pon más héroes en tu plato y llena tu vida de superpoderes»), l’acció afirma tenir com a objectiu «fomentar una alimentació saludable i lluitar contra l’obesitat infantil promovent el consum de fruita, verdura i llegums, i l’esport».

Cal tenir en compte que el darrer estudi Aladino, de 2019, afirmava que gairebé el 41% de la població infantil d’entre 6 i 9 anys tenia un excés de pes i que només un 2,4% dels menors menja la quantitat diària recomanada de fruites i verdures. Sembla que l’entorn tampoc ajuda a millorar les dades, ja que s’estima que més del 80% dels productes que es venen als supermercats són ultraprocessats. Aquesta nova campanya disposa d’un gràfic, un vídeo i un joc bastant senzill accessible des de la seva pàgina web.

Gràfica

img1_dins-article-montana104

Font: www.heroesentuplato.com

Tot i la necessitat d’impulsar campanyes de salut pública per millorar els estils de vida dels nens i nenes, potser aquest tipus de comunicació no seria la més adient. A primer cop d’ull ja ens sembla una mica antiga i desfasada, i que difícilment podrà competir amb les estratègies agressives dels principals anunciants de menjar poc saludable a les quals estem acostumats. Segons l’estudi «How to market effectively to children», de la consultora de comunicació WARC, la fidelitat vers una marca comença als 2 anys d’edat i, de mitjana, els nens i nenes de 3 anys ja són capaços de reconèixer fins a 100 logotips diferents. Aquest col·lectiu, conegut com la swipe generation o la generació de lliscament, per la quantitat de pantalles amb què conviuen en el seu dia a dia, busca l’entreteniment i la varietat en tot allò que consumeix. Youtube és una de les principals fonts d’aquesta diversió, amb autèntics influencers dins l’àmbit, com Ryan’s world o SIS Vs BRO, que tenen milions de seguidors d’arreu del món. Un estudi de Qustodio, una app de control parental, afirma que 7 de cada 10 nens l’utilitzen. El consum de vídeos en aquesta plataforma entre els menors ha augmentat un 50% de mitjana des del 2019, i els nens són els que més estona hi dediquen, aproximadament un 20% més que les nenes.

img2-dins article-montana104

Font: SIS Vs BRO a www.youtube.com

Les dades de consum de pantalles entre els menors no paren de créixer. Avui dia, gairebé el 90% dels menors de 10 anys té accés a Internet i 1 de cada 4 té mòbil, segons dades de l’Institut Nacional d’Estadística (INE). Un dels dispositius de més consum entre aquest col·lectiu és l’smartphone. Segons les dades d’un recent estudi alemany elaborat per Mediaplus, els nens i nenes d’entre 10 i 13 anys sembla que dediquen 78 minuts diaris de mitjana al telèfon intel·ligent, per davant ja de la televisió convencional, amb una mitjana de visionament diari de 74 minuts.

Les xifres dels Estats Units encara semblen més alarmants. Una investigació afirma que, si bé abans de la pandèmia un 21% dels nens passava més de quatre hores diàries amb pantalles, aquesta xifra s’ha incrementat fins a arribar al 44%. Aquesta migració de l’audiència infantil cap a mitjans digitals ha provocat que el govern del Regne Unit s’estigui plantejant una dràstica regulació per tal de millorar la seva lluita contra l’obesitat infantil. Després de veure que l’efectivitat de les mesures preses anteriorment ha estat molt limitada, segons dades de l’OMS, aquesta nova estratègia de salut pública vol prohibir la publicitat digital de productes alts en greixos, sal o sucre, els anomenats HFSS (food high in saturated fats, trans-fatty acids, free sugars or salt). Cal tenir en compte que s’estima que els nens del Regne Unit van arribar a veure 15 mil milions d’anuncis de menjar brossa el 2019. Aquesta mateixa xifra se situava en uns 700 mil només dos anys abans. Aquest gran increment sembla provocat per la gran quantitat de posts o vídeos d’influencers que mostren moments de consum d’aquest tipus de productes alimentaris i als quals els nens tenen accés amb facilitat.

img3-dins article-montana104

Font: Obesity Health Aliance

Veurem si campanyes com les d’AESAN aconsegueixen el seu objectiu o si aquí també s’hauran de prendre mesures més dràstiques com al Regne Unit.

Citació recomanada

MONTAÑA, Mireia. AESAN llança una nova campanya per millorar la dieta infantil. COMeIN [en línia], novembre 2020, no. 104. ISSN: 1696-3296. DOI: https://doi.org/10.7238/c.n104.2082

publicitat;  comunicació i educació;  mitjans socials;  lifestyle
Números anteriors