Número 128 (gener 2023)

Gemma San Cornelio

Poques vegades, tenim l’oportunitat de visitar exposicions i conèixer la persona que ha realitzat les peces. De vegades, perquè són creadores inaccessibles, de vegades, perquè ja no hi són. No és el cas que avui presento en aquesta crònica, ja que he tingut la sort de poder recollir la visita realitzada a l’exposició La màgia del camí. Disseny i processos de Lluc Massaguer a l’espai de l’Escola Municipal d’Art i Disseny de Terrassa, que s’ha pogut visitar fins al dia 27 de gener de 2023.

L’exposició és un recorregut per l’obra de la dissenyadora i companya dels Estudis de Ciències de la Informació i Comunicació de la UOC Lluc Massaguer, el que se sol anomenar una solo exhibition, o una retrospectiva si li volem donar una mica més de dimensió. Aquest tipus d’exposició sol comprendre una selecció de les obres desenvolupades per una persona creadora que, a més de partir d’un criteri de qualitat o preferència, també sol seguir un criteri curadorial o un fil conductor que enllaci tota aquesta trajectòria professional.

Així, podríem dir que una de les constants del treball de Lluc Massaguer és la curiositat i l’experimentació al voltant de l’obra i la producció gràfica. Podem trobar un seguit de peces en què aquesta experimentació es plasma de diferents maneres. Per tal de facilitar una de les possibles lectures o classificacions, podríem dir que l’exposició es compon de dos tipus de peces. D’una banda, treballs que exploren com aconseguir efectes sobre la interacció entre el color, la tinta i el paper, i, d’altra banda, encàrrecs de disseny gràfic i editorial, en els quals aquesta exploració es connecta més amb el vessant comunicatiu del disseny gràfic. No cal esmentar, doncs, que tots aquests treballs són altament creatius, tant des d’un punt de vista més individual o d’autoproducció com en els encàrrecs.

Explorar la interacció entre color, tinta i paper

Dintre d’aquest primer grup, hi ha la peça Elogi a la senzillesa (2021), portada del CD del music Jordi Humet, realitzada amb la tècnica fotogràfica de la cianotípia, en què es poden identificar objectes quotidians. O la serigrafia Registre (2019), en la qual es fan diverses versions d’una composició amb quatre figures geomètriques. Aquestes figures, especialment la radial, van apareixent de manera reiterada en altres treballs.

img-dins_article-sancornelio128a

Mostra dels continguts de l’exposició

Fotografia: Gemma San Cornelio

Disseny gràfic i editorial

Dintre del segon grup, hi ha les entrades per a les festes de final de curs de l’escola Eina Eina es crema (2005) i Eclipsi (2006) –una de les meves peces favorites– juntament amb Projeccions (2008), en la qual es fa servir l’encunyació d’una manera creativa i juganera per visionar o trobar coses amagades. També ho són el disseny dels catàlegs L’observació i el traç (2008), amb il·lustracions botàniques de Joaquim Conca, i el desenvolupament del logotip per a Outconsumer (2008), la marca personal del periodista i youtuber Roc Massaguer. Treballs, doncs, que donen compte d’una trajectòria de disseny gràfic força variada i completa.

img-dins_article-sancornelio128b

Diversos materials exposats

Fotografia: Gemma San Cornelio

No obstant això, dins de la varietat, es poden identificar uns elements distintius en les peces de l’exposició: una preferència per les formes i els motius sintètics, tant geomètrics com orgànics, i una depuració de les formes i les línies. Això es troba i se sintetitza en la peça més personal i que més s’ha estès en el temps. Es tracta del projecte Tocar de peus a terra, un projecte fotogràfic que consta de la repetició de múltiples exposicions del que es podria considerar una mateixa fotografia, amb una composició idèntica, però amb variacions cromàtiques, de textura, il·luminació i amb diferents objectes que hi ha a terra, incloent-hi els peus de l’autora.

img-dins_article-sancornelio128c

Mostra del projecte exposat ‘Tocar de peus a terra’

Fotografia: Toni Roig

I no es podia cloure l’exposició sense fer esment de la tasca divulgadora del disseny que fa la Lluc al seu blog La màcula, en el qual recull tendències del món professional del disseny i entrevista dissenyadors que desenvolupen projectes interessants dintre d’aquest camp.

En definitiva, ens ha agradat molt veure aquesta exposició i conèixer de més a prop la faceta de dissenyadora de la Lluc Massaguer. Ha estat una molt bona manera de copsar la seva passió i bon fer en el món del disseny i la producció gràfica.

Citació recomanada

SAN CORNELIO, Gemma. «Entre papers i tintes: una visita a l’exposició ‘La màgia del camí. Disseny i processos’». COMeIN [en línia], gener 2023, no. 128. ISSN: 1696-3296. DOI: https://doi.org/10.7238/c.n128.2305

disseny;  creativitat;  esdeveniments;  mitjans socials;