Número 26 (octubre de 2013)

Generació 83: la teva

Candela Ollé

Televisió de Catalunya (TVC) està d’aniversari. Celebra tres dècades de programació televisiva que ha deixat petjada en milers de llars catalanes i s'ha establert com a referent a nivell comunicatiu i informatiu. Els Telenotícies, el departament de documentació, La Marató, el Súper 3 i el lideratge d'audiència per 15è mes consecutiu seran els temes que repassarem.

Televisió de Catalunya (TVC) celebra els 30 anys de vida i els teleespectadors en poden fer memòria amb el programa La meva, que repassa gèneres, concursos, presentadors i, en definitiva, explica com s'ha fet i com es fa TV3.

Tres dècades d'emissions i d'història que van tenir com a punt de partida el 10 de setembre de 1983 amb la primera emissió experimental, però no va ser de manera regular fins al gener de 1984. Des de llavors ha anat creixent i consolidant-se com a referent pel seu rigor informatiu, per la qualitat dels continguts, per les tasques de divulgació i normalització de la llengua catalana, amb el doblatge del cinema per exemple, i també com a l'única institució que preserva el patrimoni audiovisual català, gràcies al departament de documentació.

La televisió pública catalana té TV3 com a canal generalista i la resta com a temàtics: 3/24 (informatius), 33 (cultural), Súper 3 (infantil), Esport 3 (esportiu) i TV3HD (alta definició). L'informe del Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC, 2012) sobre el compliment de les missions específiques del servei públic audiovisual corresponent a l'any 2011 assegura que “compleix globalment les missions assignades” tot i que hi detecta algunes mancances. Entre les quals: facilitar l’accés a la formació, la divulgació i el coneixement dels principals esdeveniments científics; fomentar la indústria audiovisual catalana en determinats segments de la programació (hi ha massa pes de produccions nord-americanes i japoneses); l'escassa presència de dones en entrevistes, i la difusió de les activitats del Parlament, dels grups parlamentaris, de les organitzacions polítiques i socials i dels agents socials de Catalunya, que s’hauria de realitzar mitjançant un canal que en garantís l’accés.

A més d'haver creat nous canals per diversificar l'oferta i arribar a un ventall més ampli d'audiència, el mitjà també s'ha anat adaptant a les novetats tecnològiques. L'any 1999 amb la implementació de la televisió digital terrestre (TDT); el  2004 va estrenar-se el servei 3 a la carta, servei de vídeo sota demanda que permet veure qualsevol contingut i ajuda a fer difusió de l'arxiu digital, i el 2007  va començar l'emissió dels continguts íntegrament en digital.

A nivell informatiu, el departament de documentació també és un referent ‒com dèiem anteriorment‒ ja que ha estat sempre pioner tant en política de preservació com en el procés de digitalització. L'article "De la videoteca a l’arxiu digital: evolució del Departament de Documentació de Televisió de Catalunya” (Conesa, 2013) recorda que tot i ser un organisme de producció i emissió,  TV3 també preserva el patrimoni polític, social i cultural del país. Conesa manifesta la importància de les tasques documentals, tot i els canvis importants produïts tant en metodologia com en circuits de treball, causats per la digitalització dels processos de producció i arxivament.

Repassar la història de TV3, les missions que té encomanades com a canal públic o centrar-se en analitzar algun dels seus departaments seria tasca d'una investigació exhaustiva i no és en cap moment l'objectiu d'aquest breu article.

Per això, entre les moltes iniciatives i projectes portats a terme destaquem La Marató, creada el 1992, un projecte solidari que fomenta la sensibilització en relació amb les malalties tractades, recapta diners i els destina a investigació científica. D'altra banda, i directament relacionat amb els més petits de la casa, la creació l'any 1991 del Club Súper 3, que va ser inicialment un programa contenidor de sèries infantils i després va evolucionar cap a l'actual  canal temàtic. El canal Súper 3 és multiplataforma, ja que també fa de portal de super3.cat, és club “d'activitats carnet” i organitzador d'esdeveniments per als infants.

Darrerament TVC té un rècord històric pel que fa a l'audiència, ja que és líder per 15è més consecutiu amb un 13,7% de quota de pantalla, fet que no s'havia produït mai fins ara. La proximitat amb l'audiència mitjançant les desconnexions territorials dels Telenotícies migdia (TN), la xarxa de corresponsals i enviats especials, juntament amb una graella de programació d'alta qualitat que aposta per produccions pròpies i una identitat de marca molt propera amb l'audiència ‒recordareu segur aquell eslògan “TV3: la teva”‒ els ha ajudat a tenir aquests bons resultats.

Acabem l'article, doncs, amb un "Per molts més!".

Per saber-ne més:

Conesa, A. (2013). “De la videoteca a l’arxiu digital: evolució del Departament de Documentació de Televisió de Catalunya”. Trípodos, núm. 31, pàg.  99-108. [Consulta: 20/10/2013]

Consell de l'Audiovisual de Catalunya (CAC). Informe en relació amb el compliment de les missions específiques del servei públic audiovisual de competència de la Generalitat de Catalunya: Televisió de Catalunya, 2011. Barcelona, juny 2012. [Consulta: 25/10/2013]

Citació recomanada

OLLÉ, Candela. Generació 83: la teva. COMeIN [en línia], octubre 2013, núm. 26. ISSN: 1696-3296. DOI: https://doi.org/10.7238/c.n26.1373

documentació;  entreteniment;  periodisme;  televisió;
??? addThis.titol.compartir ???