Número 66 (maig de 2017)

Almanzora Comparte: quan el coneixement creix com el riu

Sandra Sanz Martos

El proper 1 de juny se celebra la II Jornada sobre coneixement compartit, Almanzora Comparte. En aquesta edició tindrem l'oportunitat d'aprofundir més sobre la compartició de coneixement en totes les seves expressions i sobre els seus beneficis. En institucions públiques, en centres educatius i en iniciatives ciutadanes, s'aprèn i es comparteix el que s'ha après.

El riu Almanzora, que dóna nom a la comarca que travessa, porta aigua com fa temps que no es veia. Les freqüents pluges i les successives nevades a la Serra dels Filabres han alimentat el seu cabal davant les mirades sorpreses i curioses dels veïns. Diuen que "any de neu, any de Déu" i que l'aigua és símbol de prosperitat i riquesa. Tant de bo que això vulgui dir un augment de l'activitat econòmica de la zona. El que sí que està clar, almenys, és que la Jornada ha aconseguit consolidar-se en aquest escenari, i ha crescut en continguts i en experiències com el riu.

L'edició anterior va reunir emprenedors i innovadors relacionats amb diferents aspectes de l'aprenentatge col·laboratiu: Dolors Reig, Jesús Martínez, Emilio del Àguila, Sergio Gómez i Fabián Martín. Tots ells, a més, vinculats amb la província d'Almeria d'alguna manera o altra. En aquesta ocasió, hem ampliat el radi d'influència a les províncies veïnes de Granada i Múrcia, representades pels professors Pablo Lara (UOC) i Mario Pérez-Montoro (UB), i per Francisco Saavedra de l'Escola de Formació d'Administració Pública de Múrcia.

La jornada —que pretén promoure i difondre la necessitat de canvi cap a una cultura de compartir coneixement i intercanviar experiències té un marcat enfocament pràctic i està dividida en tres blocs principals: en primer lloc hi haurà un diàleg entre dos professors amb una llarga trajectòria en investigació i docència sobre aquests temes, que reflexionaran i aprofundiran en conceptes relacionats amb la gestió de la informació i la gestió del coneixement. En segon lloc hi haurà el panell d'institucions i empreses, en què s'intercanviaran experiències de diferents sectors i des de diferents punts de vista en funció de les característiques i les necessitats de cada organització. I, en tercer lloc, es farà una xerrada sobre tendències i iniciatives emprenedores entorn de l'aprenentatge i l'entreteniment.

Organitzada per la Universitat Oberta de Catalunya, Almanzora Comparte compta amb el suport i la col·laboració de diverses institucions i empreses com la Junta de Andalucía, l'Ajuntament de Fines, la Mancomunitat de Municipis de l'Almanzora, la Diputación de Almería, Embutidos Peña-Cruz i Aceite del Valle de l'Almanzora.

Per segona vegada comptarem amb la Escuela del Mármol de Andalucía com a seu excepcional. Centre de referència internacional, ha reprès la seva activitat docent, i amb alumnes de tot el món. Situada a la localitat de Fines, pertany al Servicio Andaluz de Empleo (SAE), adscrit al seu torn a la Consejeria de Empleo, Empresa y Comercio de la Junta de Andalucía. En aquesta ocasió, esperem la presència de la Delegada del Govern de la Junta a la benvinguda institucional.

Confiem que sigui una Jornada que aconsegueixi emocionar-nos, ja que l'aprenentatge és emoció, perquè el cervell necessita emocionar-se per aprendre. Una jornada en què descobrim nous conceptes o aprofundim una mica més en aquells que ja coneixem com per exemple infotainment o gamificació de la mà del professor Lara, o visualització de la informació a través de la mirada del professor Pérez-Montoro. O també que ens deixem sorprendre per les iniciatives de dones emprenedores i bloggeres com África Lucena i Remedios Fernández, o per les experiències d'aprenentatge cooperatiu de l'Escola de Formació de l'Administració Pública de Múrcia.

Aprenem perquè ens emocionem. I ens emocionem, també, quan veiem el que hem après. Però encara és més emocionant quan ho compartim, perquè llavors observem que les sumes dels coneixements creixen, igual com creix el riu Almanzora.

Citació recomanada

SANZ MARTOS, Sandra. Almanzora Comparte: quan el coneixement creix com el riu. COMeIN [en línia], maig 2017, núm. 66. ISSN: 1696-3296. DOI: https://doi.org/10.7238/c.n66.1735

gestió del coneixement;  esdeveniments;  recerca;
Números anteriors
??? addThis.titol.compartir ???