Número 68 (juliol de 2017)

ALMANZORA COMPARTE: Impulsant la cultura de compartir

Sandra Sanz Martos

El passat 1 de juny ens vam tornar a reunir a l'Escuela del Mármol de Fines entusiastes del coneixement compartit, interessats i curiosos per parlar de com n'és d'important i necessari i dels beneficis que se'n deriven. A la benvinguda institucional hi van assistir l'alcalde del municipi, el president de la Mancomunidad de Municipios i la secretària de la Delegación Territorial de la Junta de Andalucía. Conclosos els respectius discursos de recepció ningú no volia marxar. Es van quedar atrapats davant l'apassionant diàleg sobre per què cal compartir coneixement que Carlos Merino, professor d'Organització d'empreses de la UAM, i Mario Pérez-Montoro, professor de Documentació i Comunicació Audiovisual de la UB, van emprendre minuts després.

Què passa amb el coneixement d'un empleat que abandona una empresa? —deia Carlos Merino—. La gent va respondre: «Que es perd?» «No —va dir ell— que se'n va.» I d'aquí van sorgir un munt de propostes de com gestionar el coneixement explícit, el més fàcil de gestionar, deia Mario Pérez-Montoro, i el tàcit, que és el que tenim cadascú en els nostres caps i no queda recollit enlloc si no establim tècniques o dinàmiques perquè així sigui. Una d'aquestes dinàmiques són les comunitats de pràctica que permeten —com ja hem explicat en altres treballs publicats en aquesta mateixa revista— intercanviar experiències, bones pràctiques i aprendre, en definitiva, dels parells. Permeten aprendre d'aquells que realitzen les mateixes tasques que tu o que tenen les mateixes responsabilitats o funcions, perquè ningú coneix la teva feina millor que aquell que exerceix la mateixa funció que tu. I aquest és l'autèntic valor d'aprendre dels parells. Treballar i aprendre col·laborativament també propicia la transferència de coneixement.

Per il·lustrar com compartir coneixement, i després d'un exquisit esmorzar a base de productes de la zona, va començar el segon bloc de la II Jornada Almanzora Comparte que va comptar amb quatre experiències que han posat en pràctica diferents iniciatives entorn de l'aprenentatge i la innovació. En primer lloc, el director de La Salle d'Almeria, Juan Luis Vidal, que ens va explicar com han anat implementant tècniques d'aprenentatge col·laboratiu i de learning by doing i com, gràcies a aquestes iniciatives, els alumnes del centre aprenen i milloren el seu rendiment. Després, Francisco Saavedra, director de l'Escuela de Administración Pública de Murcia, ens va parlar de les comunitats de pràctica i grups de treball col·laboratiu que han anat sorgint en el marc de l'administració murciana. És impossible no contagiar-se del seu entusiasme i això també es desprèn de les ganes amb què s'han anat constituint i consolidant les diferents comunitats i grups presentats.

La intervenció de Juan Antonio Millán, coordinador dels agents d'empresa del Servicio Andaluz de Empleo (SAE), ens va mostrar un ampli ventall de projectes i plataformes pensats per impulsar el creixement econòmic a la província d'Almeria, molts dels quals basats en la cultura de compartir, com les d'Andalucía Emprende amb les Lanzaderas de Empleo, o els del Centro Andaluz de Emprendimiento (CADE) on s'intercanvien experiències i es treballa de manera col·laborativa.

Finalment, vam gaudir i vam somriure amb les experiències que van venir a explicar-nos Àfrica Lucena, emprenedora i assessora de marca personal, i Remedios Fernández, experta en tecnologia i educació. El Coffee-Blogger Almería, que té l'embrió en el PITA, el parc científic i tecnològic d'Almería, és un grup de dones bloggeres apassionades que comparteixen i intercanvien experiències en trobades presencials periòdiques.

A la tarda, després de dinar, ens va tocar jugar de la mà de Pablo Lara, professor dels Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació de la UOC. L'objectiu va ser lluitar contra l'hora de la migdiada fent l'aprenentatge entretingut. I ho va aconseguir, sens dubte. Amb un munt d'exemples amens i visuals els assistents es van enganxar de seguida en la dinàmica i van participar de més d'una experiència lúdica a través dels telèfons mòbils. Com a colofó a la seva intervenció es va fer entrega del premi (una figureta de creació exclusiva de l'Escuela del Mármol de Fines, com no podia ser d'altra manera) del joc que vam organitzar per tal de mantenir l'atenció del públic i que va anar resolent al llarg de la jornada.

Dues visites guiades, com en l'edició anterior, van posar el punt i final. La primera, com ja és tradició, a l'Escuela del Mármol —una  amfitriona excel·lent— i la segona, un recorregut turístic per la comarca de l'Almanzora ofert per la Mancomunidad de Municipios que en aquesta ocasió ens va portar a Somontín, un municipi pintoresc amb un espectacular mirador amb vistes a la vall, i al Museo Casa Ibañez, un dels museus d'Andalusia d'art contemporani més importants, autèntica joia cultural d'aquesta zona.

I així va concloure aquesta segona edició de la Jornada Almanzora Comparte. Amb la suma de molts coneixements compartits i de moltes satisfaccions, també. Podríem dir que ha estat l'edició de la consolidació. Amb un major nombre d'assistents que l'any passat, amb un major compromís per part de les institucions (alcaldia, Mancomunidad i Junta de Andalucía), i amb un programa que va enganxar i va atrapar tots els assistents des de l'inici, demanant-nos més. Tant és així, que ja estem preparant una tercera edició per a l'any que ve. Estigueu atents!

Citació recomanada

SANZ MARTOS, Sandra. ALMANZORA COMPARTE: Impulsant la cultura de compartir. COMeIN [en línia], juliol 2017, núm. 68. ISSN: 1696-3296. DOI: https://doi.org/10.7238/c.n68.1746

gestió del coneixement;  esdeveniments;
Números anteriors