Número 94 (desembre de 2019)

Hackathon Almanzora Comparte: sumant intel·ligències, experiències i entusiasme

Sandra Sanz Martos

El 10 d’octubre va tenir lloc la IV Jornada Almanzora Comparte. Aquesta edició va ser en format hackathon, una dinàmica que ha permès compartir experiències, inquietuds, idees, preocupacions i il·lusions a cinquanta representants del teixit empresarial, agrícola, ramader, turístic, artesanal, polític i social de la comarca de l’Almanzora.

La incertesa va ser la protagonista a la primera hora del matí. La major part dels assistents no sabien gaire a què havien vingut. Alguns ho van arribar a verbalitzar: «A veure, això de què va?, espero que valgui la pena...». La gran majoria no coneixien el concepte de hackathon i ni de bon tros en què consistia la dinàmica.

Després de la benvinguda institucional, a càrrec del delegat d’Ocupació, Formació, Treball Autònom, Economia, Coneixement, Empreses i Universitat de la Junta de Andalusia, Emilio Ortiz; la tinent d’alcalde, Francisca Trinidad García, i el delegat territorial a Andalusia de la Universitat Oberta de Catalunya, Alfredo Charques Calderón, la jornada va començar amb una explicació sobre com havia de ser la dinàmica, a càrrec de Sandra Sanz Martos, professora dels Estudis de Ciències de la Informació i de la Comunicació de la UOC i autora d’aquesta crònica.

Distribuïts en quatre taules de treball, corresponents als quatre eixos temàtics (agricultura i ramaderia, turisme, despoblació, i formació i indústria), es farien tres rondes de 25 minuts on els membres anirien rotant per les diferents taules, de manera que es constituiria una fase de pol·linització. Passades les rotacions tots els membres tornarien a les seves taules originals i s’iniciaria la fase de la collita. En aquesta fase es faria una posada en comú de les idees recollides. Després de l’esmorzar vindria el moment de l’elaboració de les propostes de cada eix.

Prèviament a la feina a les taules i per tal de predisposar-nos a intercanviar idees i experiències i a ser creatius, África Lucena, formadora en transformació digital per a l’ocupació i emprenedoria, ens va parlar de quina manera aprenem jugant i d’allò que expliquem. I ens va convidar a tornar a ser nens per ser creatius.

Durant la jornada vam tenir quatre dinamitzadors, tots ells experts en formació, aprenentatge i emprenedoria. A les ja anomenades África Lucena i Sandra Sanz s’hi van afegir Jesús Martínez Marín, responsable de nous projectes al Centre d’Estudis Jurídics i Formació Especialitzada del Departament de Justícia de la Generalitat de Catalunya, i Carmen Seisdedos Alonso, sotsdirectora de l’Instituto Andaluz de Administración Pública (IAPP).

Fruit d’aquesta dinàmica i de la inspiradora presentació d’África Lucena, es van obtenir resultats altament satisfactoris, com la proposta del desenvolupament i posada en marxa d’un pla estratègic de turisme per a la comarca de l’Almanzora, la creació de la figura del defensor de l’emprenedor, un ambiciós pla d’industrialització de la comarca de l’Almanzora o un concurs per lluitar contra el fenomen de la despoblació.

El delegat d’Ocupació, Formació, Treball Autònom, Economia, Coneixement, Empreses i Universitat, Emilio Ortiz, que va assistir a l’inici de la hackathon, va valorar com a «molt interessants les propostes que han sorgit d’aquesta trobada per impulsar l’activitat econòmica i la creació d’ocupació a l’Almanzora, per fixar la població al territori i millorar la qualitat de vida dels seus habitants».

Per la seva banda, Luis Aurelio Pérez, vicepresident de l’Asociación de Turismo Almanzora, entitat col·laboradora de la jornada, va declarar que «aquest tipus de dinàmiques són molt necessàries a la comarca. És imprescindible la suma de tots els agents turístics per poder treballar amb urgència un pla per promocionar la comarca d’Almanzora com a destinació turística».

I Antonio Ramón Salas, president de la Mancomunitat de Municipis, va agrair, a la fi de la jornada, el treball de la professora de la UOC Sandra Sanz «per donar-los l’oportunitat de compartir experiències i inquietuds i propiciar a través de la dinàmica de la hackathon la cerca de solucions».

Finalment, Juan Miguel Tortosa, alcalde de Purchena, va agrair tot el que havia après durant la hackathon i va proposar seguir celebrant jornades com aquesta, on es poden treballar altres temes que preocupen la comarca, com la qüestió dels serveis socials, que va aparèixer en algunes taules al llarg del dia.

La jornada va acabar amb l’exposició de les propostes treballades i el lliurament de premis a les millors, i els ingredients comuns van ser la il·lusió i l’entusiasme per fer avançar la comarca de Valle del Almanzora.

Enrere va quedar la incertesa de les primeres hores, que es va transformar en una gran satisfacció per haver pogut participar i contribuir amb les seves petites/grans experiències a millorar l’activitat econòmica d’una comarca a la qual costa recuperar-se després de la crisi de 2008-2015. Miguel Lorente, formador en agricultura i assistent a la hackathon, resumia, orgullós, el que s’havia esdevingut: «Hem demostrat el poder de la suma de les intel·ligències i coneixements individuals». I així havia estat.

Citació recomanada:

SANZ, Sandra. Hackathon Almanzora Comparte: sumant intel·ligències, experiències i entusiasme. COMeIN [en línia], desembre 2019, no. 94. ISSN: 1696-3296. DOI: https://doi.org/10.7238/c.n94.1984

gestió del coneixement;  esdeveniments;
Números anteriors