Actualitat

«Els infants haurien d'aprendre nutrició a l'escola»
[23/03/2012]
L'Estat espanyol és un dels països amb més obesitat infantil d'Europa, només superat per Itàlia, Malta i Grècia. La causa són els mals hàbits alimentaris i el sedentarisme; per això és fonamental aprendre a menjar bé des de la infantesa. Ivet Ribot, consultora del màster de Nutrició de la UOC i nutricionista de l'Hospital Moisès Broggi de Sant Joan Despí, assegura que «les escoles haurien d'incloure l'assignatura de nutrició des de primària: és important educar en salut».

[Crònica de Teresa Bau]

Ivet Ribot va explicar en una conferència, organitzada per la UOC a la Biblioteca Francesc Candel de Barcelona, quines pautes cal seguir per a fer una dieta equilibrada i va posar èmfasi en la importància d’agafar uns hàbits alimentaris correctes perquè quan l’infant arribi a l’adolescència no cometi els errors propis d’aquesta època en alimentació. «Els adolescents tendeixen a saltar-se àpats, a beure massa refrescos i a prendre pocs lactis, que són molt necessaris en aquesta època», diu Ribot.

L’exemple dels pares és fonamental

Els infants imiten els models que veuen al seu voltant, i en l’alimentació passa igual. Si els pares no mengen sanament, difícilment aconseguiran que els fills facin una dieta equilibrada. «És molt important treballar els hàbits alimentaris des de casa. Des de petits els infants han d’aprendre la importància de menjar bé, i l’exemple de la família és fonamental. «És important que l’hora de l’àpat no sigui un conflicte. A més d’una dieta equilibrada, hem d’ensenyar als infants a menjar amb tranquil·litat i mastegant bé».

Assegurar qualitat i quantitat

Una dieta equilibrada és la que indica la piràmide alimentària, que mostra quins aliments i en quina proporció cal prendre durant un dia. És important que la ingesta d’aliments es reparteixi en quatre o cinc àpats, amb formes de cocció i preparació variades, i que l’aigua sigui el líquid principal. «Cal oblidar-se de sucs prefabricats —que han perdut la majoria de propietats de la fruita i que aporten força sucre—, i de refrescos, que aporten calories buides, sense nutrients», explica Ribot.

Cal potenciar l’esmorzar: és l’àpat que ens aportarà l’energia per a les activitats del dia. «A vegades l’infant no té gana a primera hora del matí. És important que a mig matí prengui algun entrepà o alguna peça de fruita i no passi el matí amb l’estómac buit».

En una dieta equilibrada els aliments es distribueixen d’aquesta manera:

• 25% en l’esmorzar
  • 35% en el dinar
  • 15% en el berenar
  • 25% en el sopar

Greixos: pocs, però necessaris

Els greixos són un aliment necessari per al cos. Són la nostra reserva energètica, tenen una funció aïllant, transportadora i formen part de la membrana de les cèl·lules. Ivet Ribot explica que «la seva mala fama és deguda al fet que habitualment en prenem més dels que necessitem, i perquè solem ingerir greixos poc saludables, que ens poden perjudicar el cor si s’acumulen a les artèries».

Als infants no se’ls han de restringir els greixos si no superen la quantitat recomanada. Com més petits, més greixos poden prendre. Fins a tres anys, poden ser el 50% de la dieta; a quatre anys, el 36%, i a partir d’aleshores, el 30%.

Els greixos saludables els podem trobar al peix blau, l’oli d’oliva (si el prenem cru, millor) i la fruita seca.

Exercici físic des de petits

Els infants, com la resta de la població, avui són més sedentaris que dècades enrere. Passen més hores davant de la televisió, l’ordinador i la consola que no pas corrent pels carrers. És per això que fer exercici físic és imprescindible per a tenir bona salut. Ivet Ribot recomana que els infants facin esport com a activitat extraescolar de formació: «Cal un mínim de seixanta minuts d’exercici físic cada dia per a mantenir la salut».

Creative Commons. Alguns drets reservats
Aquest text està subjecte -llevat que s'indiqui el contrari- a una llicència de Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 3.0 Espanya de Creative Commons. Pots copiar-lo, distribuir-lo i transmetre'l públicament sempre que citis l'autor i Universitat Oberta de Catalunya (UOC), no facis un ús comercial i no en facis obra derivada. La llicència completa es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca.