Empreses Associades      04/2014
ENTREVISTA
Francisco Lupiáñez
Investigador i confundador d'Open Evidence
«S'ha d'incentivar la implantació de les TIC en les tasques mèdiques»

Francisco Lupiáñez és professor de la UOC i un dels socis fundadors d’Open Evidence, la primera spin-off o empresa derivada sorgida de la recerca de la Universitat i formada per investigadors i consultors amb més de vint anys d’experiència. Un dels primers encàrrecs ha estat un estudi de la Comissió Europea en el qual s’analitza quin ús fan de les TIC més de 9.000 metges de família de trenta-un països europeus.

------------
Abril 2014 / Jose Medina

Quin és l'objectiu de l'estudi encarregat per la Comissió Europea?

L’objectiu era conèixer l’estat de desenvolupament i ús de les tecnologies de la informació i la comunicació dins de l’atenció primària. L’estudi s’ha fet amb una mostra representativa de metges de trenta-un països.

Quins són els principals resultats?

És difícil extreure conclusions d’àmbit europeu, atès que els estats són molt dispars entre si. Hem analitzat els tres grans pilars de les TIC sanitàries: l’intercanvi d’informació i història clínica electrònica –el que es coneix com a HCE–, la telemedicina i les carpetes personals de salut. D’altra banda, l’extensió de la història clínica electrònica és molt alta a escala europea, però l’intercanvi d’informació està a un nivell molt per sota. Això vol dir que s’utilitza la informació però es comparteix poc.

I a l'Estat espanyol? Hi ha una bona implantació de les TIC en el camp de la salut a mitjà termini?

L’Estat espanyol està molt per sobre de la mitjana en tots els paràmetres. Tot i això, hi ha una peculiaritat: es comparteix molta informació entre centres del mateix sistema però poca entre comunitats autònomes, per exemple. També s’observa una correlació entre l’accés i l’ús, ja que els professionals que tenen informació disponible la fan servir. Tanmateix el desplegament d’aquestes tecnologies ha d’anar associat a un canvi organitzatiu i una reordenació de les tasques mèdiques. Així per exemple si no s’estableixen uns incentius i una remuneració adequada a noves tasques com la telemedicina, per exemple, els professionals no acabaran d’adoptar-les a la seva feina.

SABIES QUE...

El Twitter de UOC estudiant fa una mitjana de 40 piulades al mes?

+

El servei de carnets de la UOC genera una mitjana de 800 carnets d’estudiant al mes?

+

L’espai més vist de Benvinguts a la UOC és Com són les aules?