Número 123 (juliol 2022)

Notícies d’estiu

Candela Ollé

La paraula vacances ja surt a cada conversa i es fa el compte enrere dels dies que falten per a la desconnexió. Els mitjans de comunicació, però, no tanquen, ja que l’actualitat informativa continua, encara que la política i els esports baixen el ritme –i sabem que omplen moltes pàgines de tinta i moltes hores d’emissió al llarg de l’any. Quin tipus de notícies es publiquen durant el juliol i l’agost? Quins continguts agradaria més llegir i escoltar a l’audiència i als lectors?

En època de menys notes de premsa i de ritme més pausat és bon moment per aprofitar les oportunitats del context, tant per publicar continguts que no tenen cabuda durant la resta de l’any com per donar pas a noves veus, noves cares i nous talents.

S’apropen les vacances d’estiu i hi ha menys actualitat informativa, arriben menys notes de premsa i cal omplir més espai. Els mitjans fan canvis en el tipus de contingut i en els equips humans, i les audiències també tenen preferències diferents. Tot seguit repassarem notícies habituals durant l’agost i exposarem oportunitats per als comunicadors i els periodistes durant aquesta època de l’any.

Les discussions polítiques o les competicions esportives baixen revolucions i venen unes setmanes d’estrèpit silenci. Els hotels posen el cartell de complet i l’ocupació de restaurants i de terrasses marca rècords. Tenim un recompte diari de la ciutat més calorosa, així com quines seran les destinacions preferides i on passen les vacances els polítics. Hi ha una gran quantitat de notícies que any rere any omplen pàgines i minuts de les nostres vacances i no aporten res d’interès; són el que s’anomenen continguts lleugers.

Una gran part dels mitjans –excepte el periodisme alternatiu, que lluita per continguts menys comercials, si fem un paral·lelisme amb la cartellera cinematogràfica– es nodreix de notes de premsa de diferents departaments de comunicació. Per tant, els gabinets troben a l’estiu el seu millor moment per posicionar notícies que rarament tindrien el ressò necessari la resta de l’any.

Els mitjans durant les vacances

Com s’organitzen els mitjans durant les vacances? Prèviament, cap al mes de juny, ja treballen en continguts atemporals, coneguts també com a continguts nevera. Us posem exemples d’algunes temàtiques que són notícia i contingut d’estiu:

• Consells i tendències. Des dels pentinats o els colors més frescos fins a exercicis per estar en forma.
  • Viatges i mobilitat. Per a aquells que decideixen al darrer moment conèixer les millors destinacions i els millors restaurants, així com recomanacions d’allotjaments i preus, que sempre són d’ajuda.
  • Esdeveniments estiuencs, festivals i plans. L’estiu ve carregat de música, festivals i plans culturals, sobretot per a les nits més caloroses. Repassar-ne la cartellera és molt habitual.
  • Sortida i tornada de vacances. Quan l’agost arriba a la recta final ja cal començar a pensar en la tornada i en les retencions a les carreteres, en els retards als aeroports i en alertar de la prudència al volant.
  • Tornada a l’escola i tristesa postvacances. Abans de tornar a la rutina cal tenir present la compra de material escolar, roba i motxilles, i els mitjans també s’encarreguen de recordar la tristesa o depressió prèvies al setembre. Enguany que l’escola comença abans, segur que també tindrem pàgines que en parlaran.

D’aquesta manera els mitjans poden seguir amb normalitat, tot i que la programació habitual està alterada i la programació en directe també es redueix. En alguns casos, s’aprofita per tornar a emetre programes que han funcionat bé o s’opta per la versió estiuenca de la graella habitual. Un tret distintiu de la premsa és la preferència per tot allò visual: independentment del contingut, a l’estiu els diaris cuiden i donen especial importància a les imatges i a les infografies. Els articles tendeixen a assemblar-se més als de les revistes, i es dona molta importància al disseny, a la il·lustració i a les imatges.

Si ets periodista, la falta a l’estiu de continguts atractius i interessants pot ser l’oportunitat per sortir en mitjans, per cobrir substitucions o per vendre aquell reportatge que durant l’any no disposava d’espai o era complex posar en marxa per la dedicació i el temps que requeria. Durant aquests mesos, els mitjans estan menys subjectes a l’actualitat perquè aquesta disminueix –com dèiem– i disposen de més caràcters o minuts per a altres temes, per la qual cosa pot ser una bona ocasió per aparèixer-hi. En definitiva, és una gran oportunitat per donar visibilitat a continguts que sovint queden amagats amb l’agenda diària, així com per tractar notícies més atemporals i amb més profunditat.

En resum, la informació diària i les rutines periodístiques queden alterades. Abans de desitjar-vos unes bones vacances, aprofitem per preguntar-vos: quin és el programa, la secció, el suplement o la notícia que més us agrada? Ens ho podeu fer saber per les xarxes socials anomenant @UOCinfocom i amb #COMeIN com a etiqueta.

Citació recomanada

OLLÉ, Candela. Notícies d’estiu. COMeIN [en línia], juliol 2022, no. 123. ISSN: 1696-3296. DOI: https://doi.org/10.7238/c.n123.2249

periodisme;  lifestyle relacions públiques;  televisió;  disseny;  mitjans socials;