• Escoltar

SpeakApps, un portal innovador per aprendre idiomes segons la UE

Speak Apps
02/05/2013 Aquest projecte europeu d'R+D+I coordinat per la UOC finalitza amb un excel·lent a la seva valoració

La UE ha reconegut el potencial d'SpeakApps, la plataforma per a l'aprenentatge oral de llengües, un projecte d'R+D+I europeu coordinat per la UOC i liderat per Christine Appel, professora de l'Escola de Llengües de la Universitat, i Francesc Santanach i Muriel Garreta, de l'Àrea de Tecnologia Educativa. Aquesta plataforma, finançada pel programa europeu Lifelong Learning, cerca apropar al professorat de llengües les eines desenvolupades pel projecte, que tenen per objectiu millorar la producció oral dels alumnes. Actualment l'Oficina de Suport a la Recerca i la Transferència (OSRT) treballa per a la valoració i transferència d'aquest projecte.

SpeakApps consta d'un conjunt d'eines en línia per a la pràctica de producció i interacció oral a l'aprenentatge de llengües estrangeres. El Videochat, el Langblog i el Tandem, estan enfocades a diferents tipus d'activitats i s'adrecen a qualsevol alumne independentment del seu nivell en una determina llengua. El Langblog és eina per a la pràctica de producció oral. El Videochat es tracta d'un sistema de videoconferència per a grups petits. Tandem consisteix en un gestor de continguts per a les activitats en videoconferència. A més s'han desenvolupat activitats i materials per a l'educació de llengües. Aquestes activitats es troben a un repositori, SpeakApps Open Educational Resources, on es poden fer cerques per criteris, amb un editor incorporat per a la creació de tasques en línia.

Actualment, aquestes eines són utilitzades per a l'aprenentatge d'idiomes a l'Escola de Llengües de la UOC.

La valoració de la UE
9 sobre 10 de puntuació mitjana final. Aquesta és la qualificació que han atorgat l'agència i els experts que han elaborat la valoració del projecte per a la Comissió Europea. L'informe valora positivament la creativitat i sostenibilitat d'SpeakApps, destacant el seu bon ús de les eines de vídeo i la interactivitat, així com l'elevada participació a la seva prova pilot, amb 7.180 estudiants i 643 professors.

A més, l'agència i els experts posen de relleu la difusió dels seus resultats amb l'ús de les xarxes socials, como ara Youtube, Slideshare, Picassa i Twitter, que han permès al web arribar als 7.000 visitants únics i a les 27.000 pàgines vistes.

Amb respecte a la gestió financera, s'ha destacat la redistribució dels objectius aprofitant el finançament disponible.

La iniciativa
Les tres eines d'SpeakApps van ser impulsades inicialment a través d'altres convocatòries d'ajuts. Langblog va comptar amb finançament de la convocatòria d'ajuts de suport a la formació de la Generalitat de Catalunya (MQD). Videochat va obtenir un ajut a través de la convocatòria interna de la UOC d'ajuts a projectes d'innovació, APLICA, que anualment convoca el Vicerectorat de Recerca i Innovació de la Universitat. En el cas de Tandem, l'eina va obtenir finançament tant de la convocatòria MQD com d’APLICA.

Posteriorment, aquestes eines es van integrar en el projecte SpeakApps que va ser aprovat com a proposta de finançament a la convocatòria europea Lifelong Learning Programme, KA2 Languages 2010, gràcies a la qual, la UOC va coordinar un projecte amb la participació de les universitats de Groningen a Holanda, la Dublin City University d’Irlanda, la finesa University of Jyväskylä, i la Jagiellonian University a Polònia, com a socis.

Si voleu saber-ne més, consulteu el portal oficial a l’enllaç.

Creative Commons. Alguns drets reservats
Aquest text està subjecte -llevat que s'indiqui el contrari- a una llicència de Reconeixement-NoComercial-SenseObraDerivada 3.0 Espanya de Creative Commons. Pots copiar-lo, distribuir-lo i transmetre'l públicament sempre que citis l'autor i Universitat Oberta de Catalunya (UOC), no facis un ús comercial i no en facis obra derivada. La llicència completa es pot consultar a http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/es/deed.ca.