Xarxa nacional liderada pel grup SOM Research Lab aconsegueix finançament del Ministeri d'Economia, Indústria i Competitivitat

23/03/2017

El ministeri acaba d'anunciar el finançament de la "Red temática en desarrollo de software dirigido por modelos" liderada pel grup de recerca SOM Research Lab de l’IN3 i dirigida per Robert Clarisó, professor dels Estudis d’Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació de la UOC i membre investigador del grup.

L'objectiu del Programa  Estatal  de Fomento  de  la  Investigación Científica y Técnica de Excelencia és "potenciar la creació i desenvolupament de xarxes d’investigació d’excel·lència que puguin tant planificar activitats conjuntes futures com consolidar resultats de I+D+I anteriors, així com realitzar activitats de promoció internacional i posicionament estratègic".

La xarxa, en la qual hi participen un total de 10 universitats diferents, està coordinada pel Dr. Robert Clarisó, professor dels Estudis d’Informàtica de la UOC i membre investigador del grup SOM Research Lab (IN3). Els grups de recerca que formen part de la xarxa són ATENEA (Universidad de Málaga), Alarcos (UCLM), TaTAmI (Universitat Politècnica de València), Quercus (Universidad de Extremadura), Informática Aplicada TIC (Universidad de Almería), Miso (UAM), MPI (UPC), Modelum (Universidad de Murcia) y Kybele (URJC). A més, la xarxa està oberta a la participació d’investigadors i grups d’altres universitats i comptarà amb la implicació d’empreses dedicades al desenvolupament de programari.

Els membres de la xarxa són els creadors de la comunitat de recerca en desenvolupament de programari dirigit per models a Espanya. Des dels seus inicis, han estat molt actius en recerca i transferència de coneixement en aquest àmbit de coneixement, havent realitzat convenis i contractes per un import de gairebé 3 milions d’euros des de 2010. Part d’aquesta activitat conjunta s’ha realitzat a través de xarxes temàtiques concedides en convocatòries prèvies: DSDM 2005 (TIN2005-25886-E), DSDM 2008 (TIN2008-00889-E/TIN), TEDIS (TIN2011-15009-E) y MDE 2014 (TIN2014-53555-REDT).

La durada de la xarxa temàtica és de 2 anys (2017-2018) i el pressupost concedit ha estat de 15.000 euros. En aquesta edició, la convocatòria d’ajuts ha estat molt competitiva i s’han concedit només 1 de cada 3 propostes aproximadament. Per aquest motiu es valora molt positivament la concessió d’aquesta xarxa.

Descripció i objectius

En  el  camp de  l’enginyeria del programari, el Desenvolupament de Programari  dirigit  per  Models (en anglès, MDE) és un paradigma on els models substitueixen al codi com o artefacte central del procés de desenvolupament. Les tècniques MDE s’utilitzen en una gran varietat d’indústries, des de l’automoció, telecomunicacions, banca, sistemes integrats, etc.

Aquesta xarxa té dues prioritats principals. En primer lloc, impulsar l’excel·lència científica de  la  comunitat  MDE,  ampliant  les  col·laboracions  i  projectes  internacionals.  En segon  lloc,  consolidar  l’adopció  de  tecnologies  MDE  a  nivell  industrial,  a  través  d’iniciatives  com  la  realització de doctorats industrials o la participació  en  clústers empresarials i plataformes tecnològiques.

Les accions previstes inclouen reunions semestrals, estades curtes entre investigadors de  la xarxa, visites d’investigadors internacionals, una escola d’estiu per a estudiants i joves  investigadors en MDE i un portal orientat a potenciar col·laboracions amb empreses que ajudaran a fomentar la internacionatlizació d’aquesta xarxa i la transferència de coneixement.

Per a més informació, podeu clicar aquí.