Gènere i TIC i l'Institut Català de les Dones (IDC) signen un conveni de col.laboració per aturar el sexisme acadèmic

26/01/2017

En les últimes dècades, les dones s'han incorporat massivament a la universitat i han accedit a estudis que tradicionalment havien estat fonamentalment d'homes, com ara medicina, matemàtiques o biologia. No obstant això, les desigualtats de gènere persisteixen en el moment de triar estudis i optar per una carrera professional: les joves segueixen descartant els estudis relacionats amb l'enginyeria i les ciències pures, i els nois mostren menys interès per les professions vinculades a les humanitats i les ciències socials. Aquesta segregació vocacional té importants conseqüències en les trajectòries professionals d'homes i dones, i perpetua una jerarquia social en què les dones participen de forma minoritària en els àmbits científics i tecnològics, que comprenen algunes de les professions més prestigioses i més demandades en l'actualitat.

El grup de recerca Gènere i TIC analitza la complexa combinació de factors individuals i socioculturals que podrien explicar l'absència de dones en les disciplines STEM (ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques, de les seves sigles en anglès) i explora les diverses formes en que el sexisme es reprodueix en l'entorn acadèmic, com ara considerar les noies pitjors en matemàtiques o física que els nois, o als nois pitjors que les seves companyes en llengües. Aquest tipus d'apreciacions condicionen les eleccions acadèmiques i professionals de les i els adolescents, la percepció que tenen de les seves pròpies competències i els seus resultats acadèmics. Però també influeixen en la importància que concedeixen a les diferents disciplines en relació al que els agradaria fer en el futur.

A finals de 2016, el grup ha signat un conveni de col·laboració d'uns quants mesos de durada amb l'Institut Català de les Dones (ICD) orientat a incidir en els desafiaments que planteja la influència del sexisme en l'elecció d'estudis. Les activitats previstes parteixen dels resultats de les investigacions quantitatives i qualitatives que ha portat a terme Gènere i TIC en els últims anys en el marc del projecte de recerca Reptes de la persistència de rols i estereotips de gènere en l'elecció d'estudis superiors des d'una perspectiva longitudinal. La influència dels progenitors i del professorat, finançat pel Ministeri d'Economia i Competitivitat (Ref. FEM2014-55096-R), amb Milagros Sáinz com a investigadora principal. Aquests resultats es traslladen a estudiants de secundària, professorat i famílies a través de tallers presencials i activitats de difusió en línia.

Els primers tallers s'han desenvolupat al desembre de 2016 en diversos grups d'estudiants matriculats en un centre d'educació secundària de Barcelona que col·labora en la investigació. En una combinació de dinàmiques individuals i grupals, adolescents de segon i tercer curs d'ESO reflexionen sobre les diferències que presenten noies i nois a l'hora de valorar les seves pròpies competències en matemàtiques i en llengua i literatura, i consideren la influència dels estereotips de gènere en la tendència a pensar que unes i altres destaquen en matèries diferents.

El conveni amb l'ICD inclou també la distribució de material escolar amb lemes de rebuig als estereotips i a favor de la igualtat d'oportunitats en la ciència. En les properes setmanes es realitzaran nous tallers a grups d'educació secundària i es divulgaran els resultats de la investigació sobre la influència del sexisme en les decisions acadèmiques i professionals en xarxes socials dirigides a joves, professorat i associacions de mares i pares d'alumnes.