Com protegir-se d'un trol a Twitter

Foto: Flickr / Esther Vargas (CC)
18/03/2016
David Tboas

Els trols d'internet sn, en el llenguatge col·loquial de la xarxa, usuaris que provoquen amb missatges irrellevants o fora de context. L'objectiu que persegueixen s desesperar la vctima amb missatges que atemptin contra la seva integritat moral a la xarxa social. Els experts de la UOC Javier Valls, expert en Twitter i professor col·laborador de la UOC, i Maria Jos Pifarr, professora de Dret Penal de la UOC, recomanen cinc passos a seguir per a defensar-se d'un ciberassetjament a Twitter.

Durant el 2015, molts personatges pblics de la televisi com Paz Padilla, Eva Hache, Lara Sciara, Andreu Buenafuente o Juanma Castao, van denunciar a la policia diversos usuaris que els enviaven missatges ofensius i abusius per Twitter com ara amenaces de mort. El resultat va ser la detenci per part de la policia dels presumptes implicats per tal de portar-los davant de la justcia.

Javier Valls, professor col·laborador de la UOC i expert en Twitter, ens aconsella els passos que hem de seguir davant d'una situaci de ciberassetjament per part de trols a Twitter.

1. No alimenteu el trol: «La seva activitat a la xarxa es basa en el seguiment de la vctima i en les seves reaccions davant els missatges ofensius. Si contestem els seus missatges, alimentem el trol i prolonguem el ciberassetjament a llarg termini».

2. Fem retuit al compte dels Mossos d'Esquadra o Policia Nacional @mossocat o @policia. Javier Valls tamb recomana fer retuit a la policia de tots els tuits que considerem que atemptin contra nosaltres per a conservar les proves del ciberassetjament.

3. Bloquegeu l'usuari. «Seleccionant el tuit del trol, veurem l'opci de bloquejar l'usuari. Amb aquest recurs que ofereix Twitter aconseguim deixar de rebre tuits del trol i no permetem que pugui veure els nostres tuits».

4. Denunciar a Twitter. «Un cop bloquejat, podem denunciar l'usuari a Twitter des de qualsevol tuit que ens hagi enviat. Amb aquesta acci informarem Twitter del tipus d'assetjament que patim. No obstant aix, Twitter actua com un mediador entre els dos usuaris i no podr tancar el compte fins que no hi hagi una ordre judicial», resumeix Javier Valls.

5. Denunciar als cossos policials. Maria Jos Pifarr recomana que «si el ciberassetjament s constant durant un cert perode de temps, s'ha de denunciar amb un correu electrnic a l'adrea internetsegura@gencat.cat, o formular una denncia directament als Mossos d'Esquadra i/o a la Policia Nacional, els quals ja tenen departaments especfics per a fer-se crrec de casos de ciberassetjament ».

L'experta assegura que aquests casos sn molt comuns en separacions de parella i entre menors d'edat, i recomana que es denuncin els fets. «El ciberassetjament que comporti la infracci de drets contra l'honor i la intimitat, la integritat moral i alguns altres drets bsics, pot arribar a constituir un delicte que es resolgui per la via penal, tal com un delicte d'injries, calmnies, amenaces, assetjament sexual, assetjament laboral, delictes d'odi i molts altres».

#expertsUOC

Javier Valls

Professor collaborador dels Estudis de Dret i Cincies Poltiques de la UOC.

Expert/a en: Twitter, i professor de la Universitat de Granada.

Àmbit de coneixement:

Maria Jos Pifarr

Professora de Dret Penal als Estudis de Dret i Cincies Poltiques de la UOC.

Expert/a en:

Àmbit de coneixement: