17/7/17 · Institucional

El 37% dels universitaris catalans amb discapacitat estudia a la UOC

La Universitat adapta proves i materials a les necessitats d'un miler d'alumnes, a qui fa un seguiment personalitzat
Foto: Rawpixel.com / Unsplash (CC)

Bona part dels universitaris catalans amb discapacitat trien la UOC per cursar estudis superiors. Dels 2.854 estudiants amb discapacitat del curs 2015-2016, 1.064 estan matriculats a la UOC. Pel que fa al conjunt de l'Estat, la UOC ocupa la tercera posició en nombre d'estudiants discapacitats, només per darrere de la UNED i de la Universitat de València, a la qual segueix de ben a prop. Així ho reflecteix la darrera edició de la Guia d'atenció a la discapacitat a la universitat 2017 de la Fundació Universia.

A la UOC, en només dos anys, aquest col·lectiu ha crescut en 200 persones i ha passat de 873 estudiants a 1.064. La universitat ofereix a aquests estudiants un seguiment personalitzat, la possibilitat de gaudir d'adaptacions en el format de les proves d'avaluació finals i continuades, adaptacions curriculars, estudiar amb materials i web adaptats i pràctiques adaptades a les seves capacitats. També se'ls hi apliquen les mateixes exempcions i descomptes que a la resta d'universitats públiques catalanes en les titulacions oficials.

Més universitaris amb discapacitat

El creixement del col·lectiu a la UOC segueix la tendència estatal de creixement. Aquest curs 2016-2017, un total de 20.793 universitaris amb discapacitat estudien a universitats espanyoles. Representen l'1,4% del conjunt de la comunitat universitària.

El nombre d'estudiants amb discapacitat matriculats a les universitats espanyoles ha augmentat en 98 persones; un 0,5% més que el 2015-2016. El mig punt de creixement és rellevant, perquè des del 2015 es registrava un descens de matriculacions del 6%.

Segons l'informe editat per la Fundació Universia i Endesa, creix també el nombre d'estudiants que segueixen els estudis en la modalitat presencial ¿en són 12.641, un 39% del total¿ respecte dels que estudien a distància, que en són 8.152. De fet, en els darrers tres anys els estudiants matriculats a universitats presencials han crescut un 3%. En canvi, ha baixat un 4% la modalitat no presencial. En aquest sentit, cal subratllar que la UOC s'escapa de la radiografia global.

Recursos especialitzats

La desena edició de la Guia d'atenció a la discapacitat a la universitat 2017 recull tots els serveis, beques i ajuts que ofereixen les universitats espanyoles per afavorir la inclusió educativa. També hi ha el contacte de les àrees responsables del suport a les persones amb discapacitat de les 77 universitats espanyoles que col·laboren amb la guia, i la relació de serveis que ofereix cadascuna. A banda, s'hi pot trobar informació sobre accessibilitat, voluntariat, orientació laboral i pràctiques professionals. Aquesta guia es distribueix gratuïtament a 11.362 centres educatius de secundària, batxillerat i orientació educativa de l'Estat.

Veure més sobre Institucional