L'aposta de la UOC d'incorporar l'Agenda 2030, pionera a les xarxes internacionals

29/09/2017
Virgnia Snchez

La UOC s'ha posicionat com a primera universitat de la xarxa internacional CINDA que integra l'Agenda 2030 de les Nacions Unides en el seu Pla estratgic. En la XIII Reuni Anual de Responsables d'Administraci i Finances de CINDA a Pisac (Per), Antoni Cahner, gerent de la UOC, ha defensat que «davant el nou marc internacional de l'Agenda 2030 de les Nacions Unides, el rol de la universitat en la societat s'ha de ressituar i ha d'anar molt ms enll de la responsabilitat social tradicional. Cal incorporar aquesta visi en el rol principal de la universitat de generar i transferir coneixement».

Davant de representants de quaranta universitats llatinoamericanes i europees, Cahner ha presentat la proposta de la UOC com a universitat global amb impacte social. La UOC, amb l'experincia i el bagatge de vint anys d'histria en el terreny de l'ensenyament superior en lnia, pot contribuir significativament en la nova agenda de les Nacions Unides, que interpel·la les universitats, especialment en l'objectiu de desenvolupament sostenible 4 (ODS), en qu s'inclou com a meta per a l'any 2030 assegurar l'accs a l'ensenyament superior de qualitat, de manera inclusiva i equitativa.

El gerent de la Universitat ha defensat que, tal com s'ha vist a Catalunya aquestes dues dcades, l'aprenentatge en lnia de qualitat s una de les maneres ms eficaces d'ampliar l'accs i la cobertura en l'ensenyament superior. A ms, tal com Cahner ha explicat als representants universitaris, «tamb pot ser una metodologia d'aprenentatge que faciliti i potenci la formaci de ciutadans i professionals globals, ja que permet a persones de diferents llocs del mn interactuar i compartir el coneixement en un mateix espai virtual».

Reconeixement de la qualitat de l'aprenentatge virtual

Antoni Cahner, per, ha advertit als representants de les altres quaranta universitats que, perqu aix sigui possible en els pasos, «no n'hi ha prou que les universitats comencin a oferir formaci virtual de qualitat, sin que cal treballar perqu els ministeris d'ensenyament i les agncies de qualitat reconeguin aquesta formaci». Segons el gerent, «els governs haurien de tenir els mecanismes corresponents per a diferenciar l'aprenentatge en lnia de qualitat de les propostes formatives que no assoleixen els estndards i que no respecten els principis tics de les universitats». Amb relaci a aquesta qesti, l'experincia de la UOC en aquest mbit s'ha posat a disposici de les universitats que ho vulguin.

El gerent ha compartit amb la resta d'universitats l'experincia de col·laborar amb algunes de les universitats de CINDA, impulsant iniciatives que s'encaminen a contribuir a l'assoliment de l'ODS 4. Entre aquestes iniciatives, hi ha el servei d'acompanyament a l'Institut de Formaci Professional de la Universitat Catlica de Xile (DUOC), perqu posi en marxa unitats virtuals que facilitin l'accs universitari als estudiants amb dificultats per a assistir a classe presencialment.

Cahner tamb ha posat en relleu la lnia d'assessorament de la UOC a les agncies de qualitat dels pasos perqu revisin la normativa, com en el cas de l'Equador, Mxic, Colmbia, Jordnia o Xile; el projecte Educatic amb la Universitat dels Andes (UniAndes) per a crear manuals i eines de mesurament de la qualitat que recullin proves de l'impacte positiu de les TIC en l'ensenyament superior, i els programes de mobilitat internacionals virtuals que la UOC porta a terme actualment amb la Universitat Peruana Cayetano Heredia, la Universitat Cooperativa de Colmbia, Uniminuto i DUOC - Universitat Catlica de Xile, amb l'objectiu de fomentar les competncies globals dels estudiants i permetre que estudin en una universitat europea i que puguin conixer persones d'altres indrets del mn, sense haver-se de desplaar.