Com es poden introduir els videojocs a casa?

L's correcte d'aquest recurs de lleure pot enfortir els vincles familiars. Llogar els videojocs, mirar el codi PEGI i pactar el temps sn algunes de les recomanacions per a fer-ne un s responsable

Amb l'arribada de l'estiu i les vacances escolars, als nens els queden ms de dos mesos i mig que poden arribar a ser difcils de gestionar per part de les famlies. s en aquest moment quan els recursos de lleure comencen a guanyar terreny a les llars.

Molt sovint, les famlies es pregunten com han d'actuar respecte als videojocs perqu els fills en facin un s creatiu i responsable. El professor dels Estudis de Cincies de la Informaci i de la Comunicaci de la UOC Daniel Aranda assegura que els jocs digitals sn un recurs «molt interessant» per a dinamitzar el lleure dels infants i que s bo «no criminalitzar-ne l's».

El professor dels Estudis d'Educaci i Psicologia Guillermo Bautista hi coincideix, per subratlla que s fonamental que «el temps de joc digital no els tregui temps de fer altres activitats quotidianes importants, com fer esport, quedar amb els amics, jugar a altres coses o tenir temps per a la famlia».

De fet, els videojocs aporten nombrosos beneficis als menors. «Ajuden a desenvolupar diferents habilitats, a descobrir nous llenguatges, a impulsar el pensament estratgic, promouen la memria i augmenten la capacitat de concentraci», assegura Aranda.

Els experts coincideixen que s primordial que els adults facin una supervisi del joc amb «una actitud educativa i no pas prohibitiva». «Els videojocs han de ser una eina per a compartir rialles, parlar d'estratgies, discutir opcions, superar plegats dificultats i, en definitiva, per a enfortir vincles familiars», coincideixen els professors.

Com podem fer un s responsable dels videojocs

• Analitzar les propostes. s important que abans de comprar els jocs, els adults i els fills revisin conjuntament les diferents propostes de joc que es volen comprar, contrastant els interessos i els valors segons les circumstncies especfiques de cada cas.
  • Assegurar-se que el videojoc s apte per a l'infant. Per a aix, els adults han de consultar el codi PEGI (Pan European Game Identification), que recull la classificaci per edats d'acord amb els criteris internacionals europeus. Aquesta informaci, que apareix a la cartula del videojoc, s una orientaci clau que diferencia els videojocs que tenen continguts violents, escenes de sexe o que no respecten els drets de les persones, entre altres.
  • Ajustar els continguts a les caracterstiques dels fills i filles. Tots els infants sn diferents i, per tant, no hi ha regles universals. Els adults han de revisar acuradament els continguts i les propostes del producte, ja que no sempre coincideixen l'edat cronolgica i l'edat madurativa del nen o nena.
  • Llogar els jocs abans de comprar-los. Abans de fer la compra, pot ser interessant entrar en contacte amb el videojoc mitjanant el lloguer. Haver-hi jugat pot ser una bona opci de contrast abans d'adquirir-lo.
  • Jugar sempre amb els menors. Com qualsevol altre recurs cultural, l's del videojoc necessita l'acompanyament d'un adult. s important que el progenitor ajudi el menor a fer les primeres interpretacions del joc.
  • Pactar els temps de joc. De la mateixa manera que la famlia pacta amb els seus infants l'acompliment de les seves responsabilitats (fer els deures, fer tasques de la llar...), tamb cal pactar el temps d's dels videojocs.
  • No barrejar els espais de descans amb els de lleure. La presncia de tauletes o consoles a les habitacions dels infants afavoreix un consum lliure i indiscriminat que pot ser difcil de controlar.

#expertsUOC

Foto del professor Daniel Aranda Jurez

Daniel Aranda Jurez

Expert/a en: Internet, usos socials de la tecnologia; joves i videojocs, consum cultual i oci digital.

Àmbit de coneixement: Comunicaci audiovisual.

Veure fitxa
Foto del professor Guillermo Bautista Prez

Guillermo Bautista Prez

Professor dels Estudis de Psicologia i Cincies de l'Educaci
Director del mster universitari de Formaci de professorat d'ESO, batxillerat, FP i ensenyament d'idiomes

Expert/a en: Currculum escolar, didctica escolar, integraci i s didctic de les TIC a l'escola, educaci per a l's de les noves tecnologies, tecnologies de la informaci i la comunicaci i famlia.

Àmbit de coneixement: Pedagogia aplicada.

Veure fitxa