27/4/16 · Institucional

El consorci internacional NMC tria la UOC per a traduir un prestigiós informe sobre biblioteques

El New Media Consortium (NMC), l'organisme internacional amb seu a Houston (EUA) que aplega un centenar d'universitats de tot el món, publica periòdicament els informes Horizon. Aquests informes, dedicats a analitzar l'impacte de les tecnologies emergents en l'aprenentatge, són considerats essencials per a avaluar i projectar les tendències en la tecnologia aplicada a l'ensenyament universitari mundial. Enguany, i per segon any consecutiu, s'ha publicat un monogràfic dedicat a biblioteques universitàries que analitza les tendències clau del sector. L'informe ha estat publicat en anglès per l'NMC, en xinès per la Universitat Oberta de Pequín, i en castellà i català per la UOC.
La UOC col·labora amb el New Media Consortium per difondre l'informe de referència del sector de la tecnologia i l'aprenentatge.<br />Foto: Flickr / Alan Levine (CC)

Foto: Flickr / Alan Levine (CC)

Segons Ciro Llueca, director de la Biblioteca de la UOC, assumir aquest encàrrec «és un bon símptoma de l'alt nivell de col·laboració que hem aconseguit establir amb aquest consorci, i del nostre compromís amb universitats dels àmbits lingüístics català i espanyol». A més, considera que és «una magnífica targeta de presentació» per a les aliances que teixeixen amb biblioteques universitàries de Colòmbia, el Perú i Mèxic.

L'informe ha tingut la participació de cinquanta-tres experts que treballen en biblioteques, consorcis i empreses del sector de setze països diferents, i s'estructura entorn de tendències que acceleren la incorporació de tecnologies, reptes que en dificulten l'adopció i desenvolupaments tecnològics importants. De cada qüestió, se'n fa una anàlisi a curt, mitjà i llarg termini.

Entre els factors analitzats, hi ha la generalització de les polítiques i eines d'accés obert, l'adopció de l'aprenentatge en línia, la gestió de dades i la interoperabilitat de les eines de recerca, com també la incorporació de les universitats llatinoamericanes a la recerca mundial.

L'informe Horizon també es refereix a la millora de les competències informacionals, la incorporació de les biblioteques en els plans docents i de recerca, i l'adopció dels sistemes d'aprenentatge automàtic.

Finalment, l'informe calcula que el 2020 el 80% de la població mundial tindrà dispositius mòbils, i per això reclama pensar continguts i serveis en clau de màxima mobilitat.

Sobre la Biblioteca

La Biblioteca Virtual de la UOC forma part del model pedagògic de la Universitat i és un servei clau de suport a l'aprenentatge, la docència, la recerca i la gestió, que la Universitat posa a l'abast de la seva comunitat. La Biblioteca neix i es desenvolupa a la xarxa des del començament de la mateixa UOC. És, per tant, una eina entesa en la virtualitat i des de la virtualitat, pensada per a satisfer les necessitats dels usuaris propis i també de qui tingui en la xarxa l'entorn de recerca, formació i documentació acadèmica.

Què és l'NMC?

El New Media Consortium (NMC) és un organisme internacional amb seu a Houston (EUA) que aplega un centenar d'universitats de tot el món, incloent-hi l'Institut Tecnològic de Massachusetts (MIT), l'Institut Tecnològic i d'Estudis Superiors de Monterrey, la Universitat de Princeton, la Universitat de Yale i la UOC.

Veure més sobre Institucional