28/9/16 · Institucional

La primera prova pilot del TESLA arrenca amb 600 estudiants internacionals

Un total de 600 estudiants de 7 universitats europees, alguns dels quals amb necessitats educatives especials, formaran part de la primera prova pilot del TESLA (Adaptive Trust-based E-assessment System for Learning) que es posa en marxa aquest mes de setembre. El projecte, liderat per la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), té per objectiu millorar el procés d'avaluació en línia amb la introducció d'eines i recursos en les activitats d'aprenentatge que recullin dades que permetin autenticar i identificar l'autoria dels estudiants. Per a tirar endavant el projecte, es va crear el consorci TESLA, format per 18 organitzacions entre les quals hi ha set universitats europees.
A la UOC la prova pilot  es fa a 120 estudiants  dels Estudis d'Informàtica.

A la UOC la prova pilot es fa a 120 estudiants dels Estudis d'Informàtica.

Les universitats que formen part de la primera prova pilot són la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), l'Open University (OU, Regne Unit), la Universitat Oberta d'Holanda (OUNL, Països Baixos), la Universitat d'Anadolu (AU, Turquia), la Universitat de Jyvaskyla (JYU, Finlàndia), la Universitat St. Kliment Ohridski de Sofia (SU) i la Universitat Tècnica de Sofia (TUS, Bulgària). La prova pilot es porta a terme en graus i màsters de diferents àrees de coneixement. A la UOC es fa amb 120 estudiants de l'assignatura Fonaments de computadors dels Estudis d'Informàtica.

«L'objectiu d'aquest grup pilot és la recopilació de dades biomètriques per a provar els instruments per a la validació de la identitat i l'autoria dels estudiants», explica David Bañeres, professor dels Estudis d'Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació de la UOC. La prova pilot a la UOC consta de dues fases: «En la primera es crearà un perfil biomètric dels estudiants a partir d'activitats que no s'avaluïn i en què es capturaran dades d'imatge, veu i patrons de teclat», detalla Bañeres, mentre que, en la segona fase, es provaran aquests perfils en les activitats d'avaluació de l'assignatura. «Durant el procés les dades seran anònimes i s'emmagatzemaran seguint els estàndards més estrictes de protecció de dades del marc europeu», deixa clar Bañeres.

El projecte rep el finançament del programa marc europeu Horizon 2020 i té un pressupost de més de set milions d'euros. Tindrà una durada de tres anys (acabarà el 2018), durant els quals es duran a terme fins a tres proves pilot en què participaran un total de 14.000 estudiants europeus.

Proveir empreses de l'àmbit educatiu

«Amb TESLA volem proveir les institucions i empreses de l'àmbit educatiu amb un sistema que doni suport a qualsevol model d'avaluació que cobreixi els processos d'ensenyament i aprenentatge, però també els aspectes ètics, legals i tecnològics que se'n deriven», comenta Ana Elena Guerrero, coordinadora del projecte i investigadora del grup de recerca Technology Enhanced Knowledge and Interaction Group (TEKING), adscrit a l'eLearn Center de la UOC.

L'equip de la UOC

L'equip de la UOC que participa en el desenvolupament i execució del projecte és format per Ana Elena Guerrero al capdavant, David Bañeres, Xavier Baró, Josep Prieto i M. Elena Rodríguez, professors dels Estudis d'Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació; Mercè Boixadós i Adriana Ornellas, professores dels Estudis de Psicologia i Ciències de l'Educació, i Israel Conejero, responsable tècnic de projectes de l’oficina de vicerectorat.

El consorci

Formen el consorci divuit socis que sumen més d'una seixantena de professionals, de les organitzacions següents:

Universitats

Agències de qualitat