El ciberatac global es podria haver evitat?

Foto: Lee Campbell / Unsplash (CC)
15/05/2017
Nria Bigas Formatj
Experts internacionals analitzen aquest dimecres els reptes de la ciberseguretat en el Congrs UOC-Con sobre seguretat a la xarxa

El ramsomware (programari malicis) Wannacry utilitzat en el ciberatac global de divendres passat va encriptar els arxius emmagatzemats de ms de 200.000 ordinadors a 150 pasos del mn. Un segrest exprs de dades a escala global que exigia a les vctimes pagar en bitcoins per a ser alliberats. En aquest context, i amb motiu del Dia d’Internet, la Ctedra UOC-IBM de Ciberseguretat de la UOC organitza el Congrs UOC-Con, que tindr lloc aquest dimecres 17 de maig al CosmoCaixa de Barcelona, per debatre sobre els nous reptes que planteja la ciberseguretat i les criptomnedes.

«Les amenaces informtiques sn cada vegada ms complexes i per aquesta ra la seguretat ha hagut d’evolucionar», afirma Helena Rif, directora del Mster Universitari en Seguretat de la Informaci i de les Comunicacions de la UOC, UAB, i URV. El 2016, la despesa mundial en ciberseguretat es va situar entre els 75.000 i els 100.000 milions de dlars i s’estima que mancaran entre un i dos milions d’experts en aquesta rea per al 2019. Avui, una empresa a Espanya s’enfronta de mitjana a ms de 100 atacs cada any.

Seguretat cognitiva: la tercera revoluci en ciberseguretat

Enguany, el congrs t com a eix central la seguretat cognitiva. «Els antics sistemes de seguretat es queden curts per aix la seguretat cognitiva suposa una revoluci en ciberseguretat, un canvi de paradigma ms proactiu», afirma Vctor Garca-Font, investigador de la Ctedra UOC-IBM i ponent a la jornada. La seguretat cognitiva pretn simular el pensament hum, permet analitzar dades estructurades i sense estructurar per a comprendre comportaments i significats.

Les eines de seguretat cognitiva no noms poden ajudar a processar i analitzar sin que tamb poden extreure informaci dels ms de 10.000 articles de revistes cientfiques o les 60.000 entrades mensuals en blogs de seguretat. «El mn genera ms de 2,5 quintilions de bytes de dades cada dia. Entre totes les dades rellevants per a la resoluci d’incidncies es considera que el 80% no est estructurat, i aquestes dades, fins ara, eren bsicament ignorades per no existir capacitat per a tractar-les», explica Garca-Font.

Watson, tecnologia clau

La computaci cognitiva permet reduir el temps de resposta davant d’incidents com el de divendres. Un dels projectes principals en seguretat cognitiva s Watson, una tecnologia que acumula el coneixement de ms de vint anys de recerca en seguretat. Precisament, un dels experts d’aquest projecte de ciberseguretat d’IBM, Liher Elgezabal, s un dels ponents principals de la jornada.

Bitcoin i Blockchain

El Congrs comptar tamb amb altres experts en ciberseguretat aplicada al bitcoin, la cadena de blocs (blockchain), el vot electrnic i la banca en lnia. S’emmarca dins de les activitats de la Ctedra UOC-IBM de Ciberseguretat i del mster interuniversitari de Seguretat de les TIC de les universitats UOC, UAB i URV.  Consulteu el programa.