Deixar de posar notes del 0 al 10 no hauria de ser el centre del debat educatiu

Foto: Tra Nguyen / Unsplash (CC)

L'important no s qualificar amb una xifra o nomenclatura a un estudiant sin que se li faci una avaluaci continuada

Una de les principals novetats del nou curs a Catalunya s la substituci a l’ESO de les notes del 0 a 10 per nomenclatures: assoliment excel·lent (AE), assoliment notable (AN), assoliment satisfactori (AS) i no assoliment (NA).

El Departament d’Ensenyament afirma que la nova mesura dona continutat a l’avaluaci de primria, que el curs 2016-2017 ja va eliminar les notes de 0 a 10. Alhora defensa que situa l’alumne com a protagonista de l’aprenentatge i l’acompanya perqu millori en el seu procs educatiu. Per, s suficient aquesta mesura?

«Establir el grau d’assoliment de competncies bsiques a secundria i assimilar-lo al de primria s una bona notcia, tot i que s noms un element ms en el conjunt del debat educatiu», matisen la subdirectora dels Estudis de Psicologia i Cincies de l’Educaci de la UOC, Nati Cabrera, i la professora dels mateixos estudis Anna Espasa. «Qu vol dir tenir un 3, un 4,7 o un 8,2? Quin missatge s’envia a l’estudiant? En qu l’ajuda aquesta informaci? Sap realment l’alumne per qu el seu treball ha obtingut aquesta nota?» Sn algunes de les preguntes –segons les professores‒ que s’hauria de qestionar el sistema educatiu. «A partir de les respostes s’entendr per qu s’ha d’anar molt ms enll de qualificar», afegeixen.

En aquest sentit tant Cabrera com Espasa expliquen que la mesura no ha de ser el «centre del debat educatiu». «El que hauria de ser rellevant s el recorregut de l’estudiant, l’evoluci que experimenta des de l’inici del procs d’aprenentatge i el desenvolupament de competncies que n’obt», matisen. «La clau d’aquest trajecte s l’avaluaci contnua i formativa com a resultat d’una formaci al llarg de la vida, en la qual l’estudiant s part activa de l’aprenentatge», afegeixen.

Ms esforos per a ajudar l’estudiant

Les dues professores insisteixen que cada cop s «ms crtic» orientar esforos per a ajudar l’estudiant en el procs d’ensenyament i aprenentatge i donar-li un retorn pedaggic o feedback de «manera continuada» que l’ajudi a millorar (no noms en tres avaluacions). «El focus ha de ser sempre la formaci integral de l’estudiant i promoure un aprenentatge que permeti avanar de manera consolidada, segura i acompanyada. I s precisament aquesta la informaci que s’ha de proporcionar a l’estudiant: com est avanant i qu pot fer, qu pot fer diferent o millor per a continuar avanant», expliquen. «Per aix no hauria de ser remarcable si es qualifica amb una xifra o amb nomenclatura, sin el procs de desenvolupament de competncies que experimenta l’estudiant».

#expertsUOC

Foto de la professora Nati Cabrera Lanzo

Nati Cabrera Lanzo

Professora dels Estudis de Psicologia i Cincies de l'Educaci
Subdirectora dels Estudis de Psicologia i Cincies de l'Educaci. Directora del mster d'Avaluaci i Gesti de la Qualitat de l'Educaci Superior

Expert/a en: Avaluaci de la qualitat educativa, e-assessment, poltiques, direcci i organitzaci de l'aprenentatge virtual (e-learning).

Àmbit de coneixement: Didctica i organitzaci educativa.

Veure fitxa
Foto de la professora Anna Espasa Roca

Anna Espasa Roca

Professora dels Estudis de Psicologia i Cincies de l'Educaci
Directora del programa de Psicopedagogia

Expert/a en: Avaluaci dels aprenentatges i feedback formatiu en diferents entorns educatius (mbit universitari i escolar).

Àmbit de coneixement: Psicologia de l'educaci.

Veure fitxa