16/11/16 · Institucional

Dos de cada tres universitaris espanyols de més de 30 anys estudien en línia

Cada cop més estudiants universitaris espanyols opten per cursar graus o màsters online. A Espanya el 63% de les persones de més de 30 anys que cursen estudis superiors ho fa en universitats en línia. En la franja de 26 a 30 anys el gruix que opta per estudiar en format digital és del 28% mentre que els més joves, els de menys de 25 anys, continuen escollint majoritàriament universitats presencials a l’hora de cursar la primera carrera i només un 9% tria com a primera opció cursar els graus en universitats no presencials.
La UOC té 60.000 estudiants graduats.

Són xifres de l’anuari Datos y cifras del sistema universitario español del Ministeri d’Educació, que també destaca que les universitats en línia han anat guanyant terreny respecte a les presencials en els darrers quinze anys. Dels 1.532.728 estudiants matriculats durant el curs 2014-15 —les últimes dades oficials— un 15% ho va fer en universitats en línia, quota que ha augmentat un 6%, de manera que ha passat d’un 9% l’any 2000 al 15% actual. La UOC, la segona universitat en línia amb més alumnes a Espanya, ja ha graduat a prop 60.000 estudiants.

«Abans l’estudiant de la universitat presencial tenia entre 18 i 23 anys i venia de secundària. El perfil de l’estudiant en línia, en canvi, corresponia a persones que en aquella franja no van poder estudiar principalment per qüestions econòmiques. En tots dos casos, però, l’estudiant rebia una formació finita, és a dir, es treien el títol per incorporar-se al món laboral», explica el vicerector de Docència i Aprenentatge de la UOC, Carles Sigalés.

Fa dues dècades, amb la irrupció d’internet, però, el mercat laboral va començar a fer un tomb i a reclamar formació especialitzada als que ja eren graduats. «S’obria la idea de formació al llarg de la vida, que amb els anys s’ha anat consolidant», puntualitza el vicerector.

Sigalés pronostica que encara augmentarà més el nombre de graduats que continuaran formant-se, sobretot quan es consolidi el sistema de màsters actual. «A partir d’una formació bàsica de grau, les persones acabaran fent més d’un màster o estudis equivalents que els permetin anar actualitzant els coneixements perquè el mercat laboral els ho exigirà», puntualitza. Les xifres de l’anuari ho corroboren si es té en compte que any rere any augmenta l’oferta de màsters. El curs 2013-14 el sistema universitari espanyol n’oferia 207 mentre que el curs 2014-15 la xifra ja arribava a 312, dels quals 199 els impartien universitats en línia i els altres 113 les presencials.

Graus més oferts i demanats

Pel que fa als graus, els més oferts per les universitats en línia espanyoles són el d’Administració i Direcció d’Empreses, el de Dret, el d’Enginyeria Informàtica i el de Psicologia. En total els ofereixen sis universitats: UOC, UNED, UNIR, UDIMA, VIU i Isabel I. Els graus més cursats, en canvi, són Psicologia (37.736 alumnes), Dret (24.391), Administració i Direcció d’Empreses (19.484) i Educació Social (8.460 estudiants).

Experts UOC

Veure més sobre Institucional