22/9/17 · Institucional

Un projecte digital sobre la poesia de Martí i Pol guanya el Premi Lletra 2017

L'aplicació L'univers poètic de Martí i Pol acosta els infants a aquest gènere literari per mitjà d'il·lustracions dinàmiques i jocs
Foto: UOC

L'univers poètic de Martí i Pol, iniciativa de la Fundació Miquel Martí i Pol, és la guanyadora del Premi Lletra 2017, atorgat ahir durant la cerimònia dels premis literaris de Girona. Aquest projecte digital és una aplicació per a tauletes mòbils i pissarres digitals que acosta els infants a la poesia per mitjà de l'obra de Miquel Martí i Pol. I ho fa amb l'ús d'il·lustracions atractives i dinàmiques i de jocs que estimulen l'experimentació poètica, la creativitat i la lectura. Amb tot, facilita el coneixement de l'obra poètica d'un dels autors més universals de la literatura catalana del segle XX.

Segons el jurat, aquesta aplicació és mereixedora del premi «per l'excel·lent factura tècnica i per l'aposta innovadora i creativa a favor del foment de la poesia en català». Adreçada als infants a partir de quatre anys, «no solament reflecteix i divulga el món creatiu del poeta, sinó que implica els petits lectors com a creadors», diu el veredicte. Els membres del jurat opinen que «és una eina visualment atractiva que ha sabut construir un espai virtual de lectura literària i de creació. A més, és un element viu que millora constantment a partir de les propostes dels lectors i dels investigadors», conclouen els experts.

Els impulsors d'aquest projecte digital el van crear pensant tant en l'entorn familiar com en l'escolar, i també en infants amb diversos nivells de lectura: «atès que es poden fer lectures amb diferents graus de profunditat, l'aplicació permet que puguin gaudir de la poesia tant els nens i nenes que comencen a descodificar o reconèixer paraules com els que comprenen els significats dels poemes».

A més, en el disseny dels continguts, els creadors han tingut cura que el resultat final fos útil per a l'educació artística dels infants, vetllant especialment pel disseny artístic: «s'ha treballat amb molta cura el tractament de la imatge, des dels grafismes fins a la il·lustració», expliquen.

Dàlia Adillon, encarregada de les il·lustracions, diu que «la gràfica està altament cuidada mitjançant la realització d'una il·lustració que ha tingut en compte tots els aspectes que la defineixen: des de la composició fins a l'equilibri, l'enquadrament, el ritme, etc., amb una gran importància del color i l'estilització, i sempre mirant de comunicar de la manera més senzilla i potent possible».

El jurat es va reunir virtualment el dia 15 de setembre per triar, d'entre els onze candidats, el millor projecte digital de literatura catalana i sobre literatura catalana. El guardó arriba, així, a la dissetena edició. Els membres que l'integren són l'escriptor Josep M. Fonalleras, de la Fundació Prudenci Bertrana; el vicerector de Docència i Aprenentatge de la UOC, Carles Sigalés; el director de l'àrea de Llengua i Universitats a l'Institut Ramon Llull, Josep-Anton Fernàndez; la professora universitària i investigadora en l'àmbit dels projectes digitals literaris Gemma Lluch i la directora del màster universitari d'Enginyeria Computacional i Matemàtica de la UOC, M. Antònia Huertas.

En el transcurs de l'acte s'ha projectat un audiovisual del projecte Poesia dibuixada dedicat al poeta Manuel Forcano, un dels guanyadors dels premis Prudenci Bertrana de l'any 2014.

Veure més sobre Institucional