7/3/19 · Estudis de Dret i Ciència Política

Experts internacionals debaten sobre el poder de les ciutats davant dels estats

Foto: Unsplash/Joshua Humphrey

El 54% de la població mundial viu en ciutats, i la tendència creix en totes les regions. Una concentració semblant de persones en àrees denses comporta grans reptes per a les polítiques públiques i també constitueix una paradoxa entre el poder de les ciutats i l’Estat. Avui, es relacionen de manera molt diversa: en cooperació, en jerarquia i, de vegades, en competència.

El congrés Ciutats, Estat i Globalització, coorganitzat per l’Ajuntament de Barcelona i la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), que es durà a terme els dies 11 i 12 de març, se centrarà en la relació complementària i contradictòria entre ciutats i Estat, dues realitats de naturalesa diferent que conviuen i lluiten per espais de poder i influència. La inauguració del congrés tindrà lloc al Barcelona Centre for International Affairs (CIDOB) a les 10 h i anirà a càrrec de Janet Sanz, tinent d’alcalde d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat i vicepresidenta de Planificació Estratègica de l’Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB). Davant el context actual de globalització, intel·ligència artificial, robots, expansió de la comunicació i notícies falses, cal reflexionar a fons per construir territoris urbans més justos, menys desiguals i més democràtics.

Les metròpolis al centre

Durant el primer dia del congrés es debatrà sobre el poder de les ciutats a causa, precisament, del pes de la urbanització i de la concentració de població, de l’activitat econòmica, social, cultural i política d’aquestes àrees urbanes. Experts internacionals com Michael Cohen, professor d’Afers internacionals de la New School de Nova York; Ana Sugranyes, investigadora d’habitatge i dret del sòl, i Marcelo Corti, arquitecte i urbanista de la Universitat Nacional de Córdoba (Argentina), debatran sobre el paper de les ciutats i si han de tenir més rellevància en les decisions polítiques i influència en les agendes globals, entenent, a més, que són les ciutats les que assumeixen els desafiaments globals, com ara el canvi climàtic o els fluxos de mobilitat humana (migrants, refugiats).

La capacitat per a entendre, gestionar i influenciar les dinàmiques globals mesura l’evolució de les ciutats i la sort dels seus ciutadans. La manera com s’organitzen i es relacionen aquestes àrees urbanes (la seva geografia i les institucions que les governen) té impacte en el sistema urbà del país i del món. Precisament, el tema de l’última taula de debat del dia seran les noves formes de relació entre les ciutats i els estats. Que les ciutats siguin més justes, segures, innovadores, equilibrades socialment i potents assegura la riquesa i el desenvolupament del país. No obstant això, els paradigmes de relació entre governs i administracions continuen estant plens de dèficits, igual que les relacions entre governs i administracions locals i ciutadans.

Per un nou contracte entre ciutats i estats

Durant el segon dia del congrés es debatrà sobre el dret a la ciutat dels ciutadans. Les demandes i les reivindicacions de les poblacions urbanes, de l’habitatge a la seguretat, del transport a la gestió del medi ambient, i l’accés a tots els serveis bàsics (sanitat, educació, protecció social, etc.) exigeixen polítiques públiques, dinàmiques ciutadanes i instruments tècnics, urbanístics i jurídics, entre altres. En aquesta línia, per exemple, les mesures aprovades aquesta setmana per a regular els preus de lloguer, que obliguen tant el govern central com la Generalitat i els ajuntaments, cadascun en les seves competències, aborden com els mercats i els fons internacionals operen a les ciutats. El debat dels experts internacionals se centrarà en la viabilitat de reduir les competències, el personal i els recursos dels estats centrals i substituir gradualment les relacions jeràrquiques per les contractuals entre ciutats i estats.

A la tarda, Janet Sanz, tinent d’alcalde d’Ecologia, Urbanisme i Mobilitat de l’Ajuntament de Barcelona, i Pastora Martínez, vicerectora de Globalització i Cooperació de la UOC, inauguraran la conferència de cloenda del congrés. S’explicaran les conclusions principals del Seminari Internacional amb els ponents. El catedràtic de Sociologia, Boaventura de Sousa Santos, intel·lectual expert en globalització, democràcia i drets humans, clausurarà el congrés amb una ponència sobre les ciutats en el marc de la globalització.

PRESENTACIÓ:

PROGRAMES: