Sis de cada deu gitanos no acaben els estudis obligatoris

Foto: Nicole Honeywill / Unsplash (CC)

06/09/2019
Anna Torres Garrote
Des de les institucions educatives cal treballar perqu la inclusi d'aquest poble a la societat sigui una realitat

Abordar la diversitat cultural des de l'escola s clau perqu aquests joves continun estudiant

Actualment, la poblaci gitana espanyola oscil·la entre les 725.000 i les 750.000 persones, segons l'Estrategia Nacional para la Inclusin Social de la Poblacin Gitana en Espaa 2012-2020, publicada el 2014 per l'aleshores Ministeri de Sanitat, Serveis Socials i Igualtat. Es tracta de la comunitat ms gran a Europa, desprs de la romanesa, per tot i aix «s la ms desconeguda als ulls de la societat», alerta Eva Bretones, professora dels Estudis de Psicologia i Cincies de l'Educaci de la UOC, i aquest desconeixement causa molts «prejudicis i estereotips», afegeix. En aquest marc, quin paper tenen l'educaci i els mestres?

Segons El alumnado gitano en secundaria: un estudio comparado que va elaborar la Fundaci Secretariat Gitano el 2013, l'escolaritzaci dels infants gitanos a primria est prcticament normalitzada, per la divisria educativa es reflecteix a l'hora d'accedir a secundria. El 64% dels alumnes gitanos no acaba els estudis obligatoris, respecte del 13% del conjunt d'alumnes.

De 15 a 16 anys es produeix un gran descens en l'escolaritzaci. A 15 anys el 86,3% dels alumnes gitanos s escolaritzat (respecte del 97,9% del conjunt de la poblaci) i a 16 anys la xifra disminueix al 55,5% (mentre que per al conjunt dels alumnes s del 93,5%). El curs amb ms abandonament s segon d'ESO i l'edat en qu ms estudiants gitanos abandonen l'escola s els 16 anys.

Com aborden els professors les dificultats de participaci escolar del poble gitano?

Per a Bretones, que tamb s investigadora del grup de recerca Laboratori d'Educaci Social (LES) de la Universitat, una de les claus de l'xit rau en el fet d’«atendre i incorporar la diversitat cultural» als projectes educatius. Aix implica «qestionar els nostres referents culturals, perqu noms aix s possible que l'altre pugui passar a ser un nosaltres», explica l'experta.

Tanmateix, reconeix que «la comprensi de la diversitat cultural no s un acte espontani, sin un acte de responsabilitat que requereix un esfor per part dels professionals». Un esfor que passa «necessriament per l'anlisi de les prctiques professionals», afegeix Bretones. Per a la professora de la UOC, «un abordatge atent a la complexitat dels fenmens educatius implica aprehendre i analitzar les accions professionals com a fenmens vinculats a qestions socials i culturals. Aquesta s una de les peces en l'abordatge de la participaci escolar del poble gitano», conclou.

La UOC participa en la 39a edici de les Jornades d'Ensenyants amb Gitanos

Precisament per a reflexionar sobre la situaci actual del poble gitano, se celebra la 39a edici de les Jornades d'Ensenyants amb Gitanos els dies 6, 7 i 8 de setembre a la residncia Mart-Codolar de Barcelona. Sn un espai de reflexi i posada en com d'experincies educatives vinculades al poble gitano i cerquen respostes a necessitats de formaci dels professionals, oferint espais d'informaci i reflexi a propsit de temtiques i experincies educatives. Amb aquest objectiu, es fan ponncies, taules rodones, exposicions i grups de discussi, que permeten la participaci i la reflexi col·lectiva, alhora que visibilitzen una realitat desconeguda i reivindiquen un paper actiu de les poltiques socials i educatives.

En aquest marc, des de l'any 2009 i a petici d'un grup de joves, les jornades acullen un espai de trobada i discussi per al jovent gitano. L'objectiu s possibilitar un espai on joves de tot l'Estat espanyol puguin conversar, opinar, intercanviar experincies i reflexionar. Enguany, una trentena de nois i noies participaran en la V Trobada de Joves Gitanos, amb la coordinaci de la professora Bretones. La UOC es fa crrec de les despeses de transport, allotjament i manutenci d'aquest jovent.

#expertsUOC

Eva Bretones

Professora dels Estudis de Psicologia i Cincies de l'Educaci de la UOC

Expert/a en: Poltiques educatives, participaci escolar de minories tniques i formaci de formadors en relacions interculturals