11/10/19 · Institucional

La tecnologia impulsa la medicina 4P: predictiva, participativa, personalitzada i proactiva

Prop de 200 professionals es reuneixen a l'Escola Andalusa de Salut Pública el 15 d'octubre a Granada per analitzar el present i el futur de la salut digital
Foto: jcomp / Freepik

La presència de tecnologies a la sanitat està impulsant una atenció sanitària predictiva, participativa, personalitzada i proactiva, o el que s'ha anomenat Medicina 4P. En la II Jornada eSalut: realitats i reptes de futur sobre salut digital (e-Health), que porten a terme l'Escola Andalusa de Salut Pública (EASP) i la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), prop de 200 professionals es reuniran per conèixer els canvis i les possibilitats que estan sorgint en la pràctica mèdica i infermera, a més del paper del pacient.

L’obertura de la segona edició de la jornada, marcada per la presència de la intel·ligència artificial en l'atenció mèdica anirà a càrrec del Dr. Hernández Medrano, neuròleg i subdirector de l'Institut de Recerca de l'Hospital Universitari Ramón y Cajal.

La jornada s'organitza al voltant de quatre temes, tal com explica Manuel Armayones, director de desenvolupament de l'eHealth Center de la UOC i coorganitzador de la trobada: «S'abordarà el present i futur de la salut digital des de diferents disciplines i punts de vista». Aquest esdeveniment reuneix experts i expertes en ciència de dades, bioètica, anàlisi de dades, aplicacions de la salut, teledermatologia, normativa i recursos tecnològics en salut, entre moltes altres matèries d'aquest nou paradigma digital.

«La transformació del paper del pacient, la irrupció del telèfon mòbil com a suport de les cures de salut i la lluita contra els rumors falsos en l'àmbit sanitari són temes crucials que estan alterant el paper del pacient i que en aquesta jornada es veuran en profunditat», explica Emilia Ramos, de l'equip de Sistemes d'Informació i Tecnologies de l'EASP i coorganitzadora de la jornada.

La salut digital transforma la medicina i en millora l'eficàcia i sostenibilitat

Al llarg de la jornada es presentaran elements com la medicina de precisió, sobre la qual es farà una reflexió bioètica. També s'exposaran casos de l'ús genòmic en la pràctica clínica i la seva reutilització dins de la història de la salut digital, com també sobre la seqüenciació del genoma humà i l'impacte que pot tenir en la salut pública.

A més a més, es debatrà sobre les aplicacions mòbils de salut i s'analitzaran experiències i resultats de projectes de salut mòbil ja en marxa en diferents institucions sanitàries del país.

D'altra banda, es parlarà sobre la regulació d'aquestes aplicacions, els aspectes legals relacionats amb la salut digital i les notícies falses (fake news) o enganys, que també han arribat al sector, i la manera de combatre'ls. També es posarà sobre la taula la divulgació i promoció de la salut, el paper que els influenciadors sanitaris tenen en aquest aspecte i l'evolució de les escoles de pacients cap a la versió 2.0.

Veure més sobre Institucional