23/11/22 · Estudis d'Informàtica, Multimèdia i Telecomunicacions

Navegar en mode incògnit no et torna invisible a internet

Permet emmascarar lleugerament l'activitat, però les pàgines web poden continuar recopilant informació sobre els llocs que es visiten i el dispositiu i l'adreça des dels quals es navega

El món passa gairebé set hores al dia connectat a internet, segons l'informe Digital 2021: Global Overview Report. I en aquest període de temps, milions de dades transiten a través de la xarxa. Ocultar aquesta petjada, evitant proporcionar dades personals, és una de les preocupacions dels ciutadans. Segons dades d'Eurostat, l'any 2019 un de cada quatre residents a la Unió Europea va evitar proporcionar informació personal en xarxes socials o professionals per motius de seguretat. La mateixa raó per la qual cada vegada s'utilitza més el mode incògnit. Amb tot, la navegació privada, que és una funció de privacitat disponible en la majoria de navegadors web, no garanteix la invisibilitat total a internet.

Tal com explica Helena Rifà, professora dels Estudis d'Informàtica, Multimèdia i Telecomunicació de la UOC i directora del màster universitari de Seguretat de les Tecnologies de la Informació i de les Comunicacions (interuniversitari: UOC, UAB, URV), encara que s'utilitzi el mode incògnit, "les pàgines web poden continuar recopilant informació sobre els llocs que visitem i el dispositiu i l'adreça des dels quals naveguem, encara que, si no hem iniciat sessió en cap plataforma, no podran identificar si l'usuari de la sessió és el mateix que el de registres anteriors i, per tant, no podran crear un historial tan detallat". És a dir, que encara que l'activitat en línia no quedi registrada en el dispositiu, el proveïdor de serveis d'internet, els motors de cerca i altres empreses poden continuar rastrejant el comportament de l'usuari que hagi iniciat sessió en mode incògnit.

Una altra funcionalitat de la navegació privada és que permet accedir a diversos comptes en el mateix lloc, ja que si hi ha un compte de correu electrònic o diversos comptes registrats en un dispositiu, l'ús del mode incògnit permet iniciar sessió en un segon compte mantenint el primer compte obert en la finestra principal del navegador. També és útil a l'hora d'utilitzar dispositius públics o compartits per companys i companyes de feina, amistats o família, perquè, com que no emmagatzema en el dispositiu l'historial de cerca i altres dades de navegació, proporciona privacitat i, així, evita que altres usuaris vegin el que s'ha visitat durant la sessió a internet.

Els principals inconvenients

En opinió d'Helena Rifà, investigadora del grup K-riptography and Information Security for Open Networks (KISON) de l'Internet Interdisciplinary Institute (IN3) de la UOC, un dels principals perills dels quals s'ha de ser conscient en utilitzar el mode incògnit és que no ofereix protecció contra els atacs informàtics, als quals es continua sent vulnerable. "No ens protegeix contra els programes maliciosos (malware), els atacs de pesca de credencials (phishing) o els riscos de visitar pàgines web perilloses i fraudulentes. Amb aquesta finalitat, és recomanable disposar d'un bon antivirus en el nostre ordinador o telèfon mòbil", recomana.

D'altra banda, com que no s'oculta l'adreça IP, altres persones a la xarxa poden veure l'activitat en línia. "Els administradors de la xarxa poden supervisar la nostra activitat: el mode incògnit no oculta la nostra activitat en línia als administradors de la xarxa, al nostre proveïdor de serveis d'internet o a qualsevol altra persona que pugui estar tafanejant la nostra connexió a internet. Això significa que, si utilitzem la navegació en mode incògnit a l'oficina o a l'escola, l'equip encarregat de la xarxa o membres del personal poden supervisar l'activitat dels nostres dispositius en línia", explica Rifà.

Finalment, els anunciants poden rastrejar les pàgines web que es visiten encara que s'estigui utilitzant la navegació privada, per la qual cosa, si es busca un determinat producte a la xarxa, es continuaran veient anuncis d'aquest producte durant la sessió.

En resum, "el mode privat permet ocultar la nostra activitat en línia a qualsevol altra persona que utilitzi el mateix dispositiu, com ara la família, les amistats o els companys i companyes de feina, i permet emmascarar lleugerament la nostra activitat als proveïdors d'internet. Però, per preservar completament la seguretat i la privacitat a internet, hi ha altres alternatives excel·lents, com ara el Tor i les VPN", afirma Rifà.