18/2/22 · Recerca

L'adaptació a les TIC en el mercat de treball, clau per generar ocupació

Una recerca de la UOC mostra com la digitalització de les empreses crea més ocupació quan hi ha un canvi organitzatiu i integral del treball
Les noves tecnologies, creadores i destructores d'ocupació al mateix temps, tenen un paper clau en els desequilibris existents entre l'oferta i la demanda laboral a Catalunya
La formació augmenta la probabilitat de tenir feina, però no necessàriament en l'àmbit que s'ha estudiat, cosa que fa palès un desajust entre la demanda laboral i el sistema universitari
Les noves tecnologies tenen un paper clau en els desequilibris existents entre l'oferta i la demanda laboral a Catalunya. (Foto: Headway/Unsplash)

Catalunya va acabar el 2021 amb una taxa de desocupació del 10,16 %, la més baixa dels últims tretze anys, just abans de l'ensorrament de l'economia per la crisi immobiliària del 2008. No obstant això, continua sent un percentatge elevat si es compara amb la mitjana dels països de la Unió Europea i la zona euro, amb taxes de desocupació del 6,5 % i el 7,2 %, respectivament. Part de la culpa d'aquest problema recurrent en l'economia catalana es deu al desequilibri existent entre l'oferta i la demanda laboral. Un desequilibri en què les tecnologies digitals exerceixen un paper clau, segons els resultats de la tesi doctoral El equilibrio en el mercado laboral. El encaje entre la oferta y la demanda de trabajo y entre la formación y las características de la ocupación en la era digital, elaborada pel professor dels Estudis d'Economia i Empresa de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC) Pau Cortadas Guasch.

"La irrupció de les tecnologies digitals ha implicat un canvi significatiu en la relació entre oferta i demanda d'ocupació, que pot generar desajustos i provocar pèrdues de llocs de treball (vacants no cobertes) o problemes de concordança entre la formació i la qualificació requerida per al lloc de treball", assenyala Cortadas. És a dir, les tecnologies digitals són tant un factor de creació d'ocupació com de destrucció, en funció de l'adaptació de les empreses i les persones a aquest nou paradigma.

"Tenir un domini propi i utilitzar internet per relacionar-se amb els consumidors o les patents afecta positivament l'ocupació, però no de manera tan significativa com altres variables estructurals de l'empresa, com la incorporació de tecnologia en la relació entre productors o la innovació en els processos productius, la qual cosa explica que la incorporació de les TIC s'ha de fer no sols com a instrument, sinó també com a canvi organitzatiu i estructural", adverteix el professor de la UOC. En la tesi, conclou que "és en aquelles empreses en les quals les tecnologies digitals s'han integrat amb més intensitat en què augmenta l'ocupació".

Pel que fa als treballadors, l'autor destaca que "els que havien fet feines amb un nivell d'intensitat d'usos TIC mitjà o alt tenen més probabilitat de recuperar l'ocupació, sigui per l'experiència acumulada en el passat o pels coneixements que se'ls pressuposen, ben al contrari que els empleats comptables i administratius o les ocupacions elementals i els treballadors no qualificats".

Desajust entre formació i demanda

Pau Cortadas confirma en la seva tesi que la formació és un factor clau per mantenir o recuperar la feina, i fa evident una relació directa entre el nivell formatiu dels individus i la probabilitat de tenir feina. "Partia de la base que com més formació, més probabilitat de tenir feina, tal com he constatat, però la sorpresa ha estat descobrir que l'ocupació aconseguida no està relacionada necessàriament amb la formació del treballador", indica el professor. "Això vol dir que hi ha un desajust entre la demanda de personal laboral de les empreses i el que el sistema universitari ofereix", alerta l'expert. Assenyala que es tracta d'un desajust que es produeix a escala global, si bé és un problema destacat a Catalunya i Espanya. D'altra banda, també esmenta que es dona especialment en èpoques de recuperació econòmica, amb oferta laboral abundant, i que té una especial incidència en alguns sectors, com el dels serveis al consumidor.

La tesi de Cortadas té l'objectiu d'ajudar empreses i treballadors a adaptar-se al nou paradigma creat per les tecnologies digitals, especialment a partir de la covid, que ha contribuït encara més a impulsar la digitalització i ha estès l'opció del teletreball.

S'emmarca també en el compromís de la UOC per assolir l'objectiu de desenvolupament sostenible de les Nacions Unides (ODS) 4, educació de qualitat

Estudi de referència

Cortadas Guasch, P. L'equilibri en el mercat laboral. El equilibrio en el mercado laboral. El encaje entre la oferta y la demanda de trabajo y entre la formación y las características de la ocupación en la era digital. UOC. Desembre del 2021.

UOC R&I

La recerca i innovació (R+I) de la UOC contribueix a solucionar els reptes a què s'enfronten les societats globals del segle xxi, mitjançant l'estudi de la interacció entre la tecnologia i les ciències humanes i socials, amb un focus específic en la societat xarxa, l'aprenentatge en línia i la salut digital. Els més de 500 investigadors i investigadores i els 52 grups de recerca s'articulen entorn dels set estudis de la UOC i dos centres de recerca: l'Internet Interdisciplinary Institute (IN3) i l'eHealth Center (eHC).

A més, la Universitat impulsa la innovació en l'aprenentatge digital a través de l'eLearning Innovation Center (eLinC) i la transferència de coneixement i l'emprenedoria de la comunitat UOC amb la plataforma Hubbik.

Els objectius de l'Agenda 2030 de desenvolupament sostenible de les Nacions Unides i el coneixement obert són eixos estratègics de la docència, la recerca i la innovació de la UOC.

Més informació: research.uoc.edu #25anysUOC

Experts UOC