30/8/23 · Institucional

La nova directora de l'Acadèmia de Patents de l'Oficina Europea de Patents és professora de la UOC

La fins ara directora dels Estudis de Dret i Ciència Política, Raquel Xalabarder, assumeix el nou càrrec des de mitjans d'agost

Raquel Xalabarder, catedràtica de Propietat Intel·lectual i, fins ara, directora dels Estudis de Dret i Ciència Política de la Universitat Oberta de Catalunya (UOC), ha estat nomenada directora de l'Acadèmia de Patents de l'Oficina Europea de Patents (OEP). La institució que dirigirà té per missió oferir ensenyament de qualitat en l'àmbit de les patents. El nou càrrec, que s’ha fet efectiu a mitjans d’agost, representa un "reconeixement acadèmic i professional" a la professora, i també "per a la Universitat", tal com explica ella mateixa.

La incorporació de la professora a l'OEP respon a l'aposta que fa l'Acadèmia de Patents per l'aprenentatge en línia: "Durant els darrers anys, l'Acadèmia de Patents ha estat revisant la seva oferta i metodologia docent, i ha virat cap a la modularitat i l'ensenyament online", diu Xalabarder. Per a la catedràtica de Propietat Intel·lectual, el càrrec "posa en valor" la seva experiència de 26 anys a la UOC (inicialment com a professora, i més tard com a directora del programa de Dret, adjunta al Vicerectorat d'Afers Acadèmics i Professorat, i actualment com a directora dels Estudis de Dret i Ciència Política), però també, i "molt especialment, la tasca pionera de la UOC en l'àmbit de l'ensenyament no presencial, d'ençà de la seva creació el 1995".

Nou rol i tasques

En el nou càrrec, Xalabarder haurà de "planificar, gestionar i implementar l'oferta docent de l'OEP, endegar iniciatives i projectes amb universitats i empreses per afavorir la innovació i el creixement econòmic, i enfortir el network d'entitats col·laboradores tant dins dels estats membres de l'OEP com més enllà, d'acord amb les prioritats de cooperació estratègica de l'OEP", diu.

L'Oficina Europea de Patents

L'Oficina Europea de Patents (OEP) és l'òrgan de govern de l'Organització Europea de Patents, un organisme internacional creat el 1977 amb el Conveni europeu de patents. Actualment, l'OEP està formada per 39 estats membres de l'àmbit europeu (incloent-hi els 27 estats de la Unió Europea). Espanya hi va accedir el 1986.

El seu objectiu és cooperar i oferir serveis de qualitat en matèria de patents per afavorir la innovació, el creixement econòmic i la competència en els mercats.

De totes les activitats que fa l'OEP, la més rellevant és el servei d'examen de patents. Els examinadors de l'OEP s'encarreguen de fer una avaluació única de les sol·licituds de patents que els presentin d’arreu del món. L'examen que fa l'OEP servirà, posteriorment, per sol·licitar les corresponents patents nacionals als diferents països que en formen part. És un procés centralitzat i uniforme que permet acabar obtenint patents nacionals (als països que es triïn) a través d'una única sol·licitud d'examen "que simplifica i abarateix el procés, en no haver de repetir aquest examen als diferents països on es vulgui patentar la invenció", explica Xalabarder. Ara, amb la implementació recent de la "patent unitària" a la Unió Europea, l'examen que fa l'OEP pot tenir efecte directe en 17 estats de la Unió (de moment, Espanya no hi participa) si el sol·licitant així ho vol.

Veure més sobre Institucional